onsdag 18 november 2015

Grattis Louis!

Louis Jacques Mandé Daguerre
18 november 1787 - 10 juli 1851
 En sann föregångsman — vi har dig att tacka för mycket. Jo, jag tror visst att vi varit där vi nu är, även om du inte hade klurat ut hur man skulle framställa det ljuskänsliga underlaget, som så småningom kom att utvecklas till film och fotopapper  som vi nu lämnat bakom oss.

Om nu någon kunde vara så vänlig att konstruera det perfekta sättet, att utan ansträngning, organisera alla fotografier som flyter runt i många hem. (I synnerhet i mitt).
 
Jag kan inte låta bli att fundera över om vi i dag har blivit bildmissbrukare — när jag ser alla foton av skiftande kvalité, har jag personligen blivit mer återhållsam, med att tvinga på folk mina bilder  men det är kanske en annan fråga.
Det första fotografiet som med en person på motivet, 
på grund av den långa exponeringstiden (> 10 min) 
så fångas endast mannen och pojken som 
putsar hans skor (nere till vänster i bild). Daguerre 1838

4 kommentarer:

  1. Det var en välgärning han gjorde den gode Daguerre.Utan honom hade jag antagligen inte haft foton på 1800-talets anfäder/anmödrar.
    Men jag tycker som du, med dagens digitala bilder svämmar det över alla gränser...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viola,
      Dyr film, framkallning och förstoring hade en dämpande effekt förr i världen - en effekt som jag kan sakna i dag. Om folk bara nöjde sig med att visa den bästa av alla 95 bilder på Anton som badar, och Lillan som pussar katten.
      Men jag är lika glad som du över alla bilder på familjen - men önskar att folk varit bättre på att skriva vem, när och var - har många bilder som jag inte har en aning om vem de föreställer.
      Jag är glad över att ha växt upp i en fotograferande familj, jag önskar bara att jag visste hur jag skulle tackla arbetet med alla tusentals foton, negativ och diapositiv!
      Margaretha

      Radera
  2. Mina föräldrar var inte särskilt aktiva att fotografera, det är istället jag som varit mest i farten med kamera. Men visst finns det en del fotografier utan både namn, plats och datum att sucka över. Dagens digitala fotovansinne kommer nog att i stor utsträckning gå förlorat när ingen teknik längre kan läsa bilderna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Det är nog en välgärning att de flesta av dagens bilder försvinner. Kan tänka mig att det räcker om man kan rädda cirka 10% av de bästa bilderna.
      M

      Radera