söndag 15 november 2015

Beatrix, mer än gulliga kaniner

 och andra kelvänliga talande djur. Jag har läst "The Tale of Betrix Potter", Margaret Lanes biografi om Beatrix Potter, och visste i stora drag hur hennes liv gestaltade sig. Någonstans har jag också läst att de möbler och hushållsföremål som förekommer i hennes berättelser, fortfarande kan beses i hennes hem i Sjödistrikt
​​
e
​t​
​​
​. 

 Vill man veta ännu mer om Beatrix, hennes konst och trädgårdar, så rekommenderar jag Marta McDowells bok "Beatrix Potter's Gardening Life. 
 En bok som nästan får mig att packa min ränsel och bege mig till Storbritannien för att bese alla platser där Beatrix har bott, de trädgårdar som inspirerat henne, och de hon själv anlade.
 En bok som nästan får mig att packa min ränsel och bege mig till Storbritannien för att bese alla platser där Beatrix har bott, de trädgårdar som inspirerat henne, och de hon själv anlade.
 Även hennes trädgårdar och hem syns i hennes barnböcker. Boken är dessutom rikligt illustrerad med målningar och skisser från hennes olika hem och trädgårdar.
 By living beyond the pale of London society, she jettisoned its obligations and conventions. Her costume changed to a straw hat for the garden, simple woolen jacket and skirt, and clogs or boots to lift her feet out of the mud. A cloudburst? There was sacking to throw over her shoulders. Sudden sunshine? She could tie a rhubarb leaf on top of her head. If villagers rasied eyebrows at her wayward wardrobe, what did it matter? She was comfortable with herself, even if a glance in the mirror reminded her of the pigs.
                                                                  ur boken
Beatrix Potter's "selfportrait", 
sepia ink and pencil, 1924

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar