torsdag 15 oktober 2015

The Man with Two Left Feet

24. Läs en novell som har samma namn som titeln på novellsamlingen den är med i — THE MAN WITH TWO LEFT FEET, från 1917, av P. G. Wodehouse.

Även om jag gillar Wodehouse' böcker, tröttnar jag snabbt på Jeeves & co. Det blir lite för mycket av det goda. Men hans språk och ordlekar är oslagbara, och får mig att återvända till honom med jämna mellanrum. Då är novellerna perfekta, jag hinner inte tröttna på lustifikationerna innan novellen är slut.
For Henry was a voracious reader. His idea of a pleasant evening was to get back to his little flat, take off his coat, put on his slippers, light a pipe, and go on from the point where he had left off the night before in his perusal of the BIS-CAL volume of theEncyclopaedia Britannica—making notes as he read in a stout notebook. He read the BIS-CAL volume because, after many days, he had finished the A-AND, AND-AUS, and the AUS-BIS. There was something admirable—and yet a little horrible—about Henry's method of study. He went after Learning with the cold and dispassionate relentlessness of a stoat pursuing a rabbit. The ordinary man who is paying instalments on the Encyclopaedia Britannica is apt to get over-excited and to skip impatiently to Volume XXVIII (VET-ZYM) to see how it all comes out in the end. Not so Henry. His was not a frivolous mind. He intended to read the Encyclopaedia through, and he was not going to spoil his pleasure by peeping ahead.
Visst finns det lite av en Henry, i de flesta av oss bokfantaster‽ 
Jag tänker inte avslöja hur det går för Henry när han gifter sig, men läs gärna både den här och Wodehouse' andra novellen, varav många finns hos Gutenberg.

Tidigare har jag läst:

Jag började med en introduktion här, innan jag kastade loss.
 
2. Läs en novell där ett hus spelar en stor roll — "The Old Doll's House" från "More Than Somewhat", 1937, Damon Rudyon
 
17. Läs en novell som utspelar sig på havet  — "De svenska sedlarna"
ur En handfull dun av Sigfrid Siwertz,  från 1922 
 
3. Läs en novell med en siffra i titeln
 "2 B R 0 2 B", av Kurt Vonnegut.
 
6. Läs en novell som har namnet på en stad i titeln
"Katten från Siena och andra fantastiska berättelser" av Helena Nyblom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar