söndag 4 oktober 2015

Grattis Damon!

 Alfred Damon Runyon
4 oktober 1880 – 10 december 1946
och tack för en nöjsam läsning av min första novell i utmaningen!
Så glad jag är att Damons födelsedag råkade sammanfalla med novellutmaningen. Hitintills har han bara varit ett namn för mig, men nu när jag är på jagt efter noveller kastade jag mig över de böcker av honom, som finns på nätet. Jag fastnade för "The Old Doll's House" från "More Than Somewhat", 1937, och väljer därmed nummer 2 på läslistan, läs en novell där ett hus spelar en stor roll — fast det kunde lika gärna ha varit nummer 25, läs en novell som utspelar sig i en stad/på en plats som du har besökt, eftersom novellen utspelar sig i New York City, där huset det handlar om ligger på West Fifty-fourth Street.
Språket är en härlig blandning av den tidens slang och vårdad engelska, och stilen med den torra humorn får mig att tänka på O. Henry — en ren njutning att läsa. Liksom O. Henry tycktes Damon ha en förmåga att få till en oväntad knorr på slutet av berättelsen.
En författare jag kommer att återvända till.
Guys and Dolls är förresten baserad på två av hans noveller, "The Idyll of Miss Sarah Brown" och "Blood Pressure".
Grattiskram även till Ester Rignér-Lundgren. 
Här kan du läsa mer om- och av henne: 
Grattis Ester

Sommarlov
En ruskig saga
Granar
Examen
Sällskapet för Ester Ringnér-Lundgren

6 kommentarer:

  1. Han låter spännande. Jag kommer att följa din läsning, men har för mycket omkring mig nu för att kunna vara med själv.
    kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Förstår dig - det ska vara roligt att läsa, och det blir det inte när livet är fööör påträngande. Följ mig och de andra i utmaningen, så kan du läsa det som verkar tilltalande - när du får tid!
      M

      Radera
  2. Merri Wik känner jag förstås till, men inte den andre.
    Läser du mycket på originalspråk? Det gör jag aldrig nuförtiden, men ofta när jag var ung och ambitiös.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggbilder,
      Ja, Damon var verkligen en trevlig bekantskap, som jag kan rekommendera.
      Böcker skrivna på engelska läser jag helst i original, tyska har jag ett litet motstånd inför, men jag försöker övervinna det. Ett bra sätt att hålla språken vid liv - och helst förbättra dem - när man inte har tillfälle att tala dem så ofta.
      Margaretha

      Radera
  3. Vad spännande! Och ett helt nytt namn för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena,
      En författare väl värd att lära känna!
      Margaretha

      Radera