torsdag 23 februari 2012

Ropa aldrig varg

Grey Wolf Pup Amongst Flowers, Montana, USA
Tom Vezo

I det skogslän där jag bor ska “riktiga karlar” bevisa sin manlighet genom att vistas i skog och mark med skjutvapen. Som på alla platser där jägare måste konkurra med vilt kan vargdebatten understundom bli mycket hätsk. Nu senast när jag läste en insädare från en varghatare kom jag att tänka på en händelse som min vän Barry berättade. 
Barry Schacht har ett företag där han tillverkar vävstolar och andra textila redskap. En av deras vävstolar heter “Baby Wolf Loom” (ja, det finns en “Mighty Wolf Loom” också). 
Baby Wolf Loom

Barry berättade att de hade fått en beställning på en “Baby Wolf” av en kund uppe i Montanas obygder. Som alltid skickade de ut ett förtryckt vykort för att tala om när den skulle levereras. Där stod något i stil med: “Your Baby Wolf will arrive next week”. Att skicka vykort till dessa lantliga områden är samma sak som att spika upp ett offentligt meddelande — så det blev ett himla rabalder på den här orten. Ett stormöte, där inplantering av varg skulle diskuteras, utlystes, men kom aldrig till stånd eftersom den presumtive vävstolsägaren hann förklara sig.

Naturligtvis kan jag inte låta bli att tänka på Farley Mowats bok "Never Cry Wolf" när jag skriver det här. En läsvärd, om än kontroversiell bok, som jag gärna rekommenderar.

2 kommentarer:

  1. jag älskar farley mowats böcker, jag vet inte hur många gånger jag läst never cry wolf och owl in the family.

    i montana ska riktiga karlar också gå omkring med en bössa, så jag förstår att det blev uppståndelse när vykortet kom.

    SvaraRadera
  2. Debbie,
    Owl in the Family har jag inte läst - men jag ser att Bokus har den, kanske vore något att beställa. Tack för tipset!

    Ja, skjutvapen får tydligen kompensera mycket!
    Margaretha

    SvaraRadera