lördag 25 februari 2012

Grattis Lubbe!

 Lubbe (Ludvig) Nordström
25 februari 1882 -15 april 1942

Nog är han lite bortglömd i dag, Lubbe? Kanske vet mina dyra läsare mer om honom än vad jag gör — mina kunskaper om Lubbe sträcker sig inte mycket längre än till Lort-Sverige, Tomas Lack och att han var gift med Marika Stiernstedt. Och att han tillsammans med bland andra Elin Wägner och Gustaf Hellström räknades till tiotalisterna. (För mig som växt upp med tiotalister och trettiotalister som beteckning på dem som då var verksamma, låter det märkligt när man nu avser personer som föddes under sagda perioder.) 
Så värst mycket klokare blev jag inte när jag begav mig ut på nätet i jakten på kunskaper. Ja, allra först, svingade jag mig upp till översta hyllan, där skönlitteratur N-O står (jag har ännu inte hunnit katalogisera några svenska böcker av författare vars namn börjar på N) — inte en endaste bok av Lubbe Nordström hittade jag där. Vill jag läsa honom får jag bege mig till Projekt Runeberg, där finns några av hans böcker. Vill man höra honom själv så klickar man sig över till Sveriges Radio, där man kan höra honom i inspelningar från 1938.
Naturligtvis finns ett Lubbe Nordströmsällskap — säg mig den författare som inte har ett eget sällskap. 
Jag fick också lära mig att han målade och tecknade, illustrerade tydligen några av sina böcker. Men att hitta något av hans konstverk var svårare, två tavlor hittade jag — det här är den ena.


4 kommentarer:

  1. Jag visste inte ens att det fanns eller har funnits en Lubbe. En hel del till lärde jag mig samtidigt medan jag läste om Lubbe.

    Tack för ditt allmänna allmänbildande som man får här på din blogg med jämna mellanrum!

    Karin

    SvaraRadera
  2. karin,
    DEt glädr mig alltid när jag kan pracka på någon gamla kunskaper. För mig har han nog mest varit en bifigur när jag läst om andra författare, som Elin Wägner, Marika Stiernstedt och John Landquist, bland många andra. Men nu funderar jag på om jag ska läsa något av honom... fast först en tupplur.
    margarethazzzzzzzzzz

    SvaraRadera
  3. Poäng idag!
    Lubbe är en av mina gamla bekantskaper. Visst var det någon som skrev en bok som var ett slags fortsättning på Lubbes Lortsverige, men VEM? På 70-talet tror jag...

    SvaraRadera
  4. Olgakatt,
    Får bestämt ge mig ut på nätet igen och se om jag kan hitta något om fortsättningen på lortsverige. Det låter bekant - men jag trodde att det var senare, men så fort som tiden går ta'r jag alltid miste på när saker hände. Det var alldeles nyss säger jag, så var det bortåt 30 eller 40 år sedan...
    En annan bok jag såg i morse, som nog är intressant är Lars Wolfs bok: "Ludvig Nordström : tiofalt spegladLudvig Nordström : tiofalt speglad". Den kom ut 2006 - praktiskt taget i går!
    Margaretha

    SvaraRadera