torsdag 27 februari 2020

Vår!

Mot våren

Dagarna börjar bli längre, det är tydligt att året har vänt.
Tänk, det enda som aldrig blir gammalt är sådant som alltid har hänt.
Det enda som aldrig känns tjatigt är sånt som man alltid har känt.
                                                                    Alf Henrikson

 Early Spring, 1911 
Vitold Kaetanovich Bylynitsky Birulya

Visst är det så! Och nu är tiden inne för "de gamla underverk", hackspetten har redan trummat i flera dagar, liksom kattugglorna varje kväll tjoar utanför mina fönster. När solen skiner så kryllar myrorna på södersidan av sin stack och de ovanligt tidiga snödropparna som blivit golvade av nattfrosten, reser sig långsamt upp. För en stund kan jag förtränga vardagen och bara njuta av nuet.

2 kommentarer:

  1. Härligt! Som sagt: våren känns aldrig tjatig fastän den kommer en gång om året. Det återkommer en känsla av rus i kroppen var eviga vår. Märkligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viola,
      Nej, våren blir aldrig tjatig - men jag kan känna mig lite tjatig när jag tjatar om den underbara våren!
      Men jag diktar i alla fall inte om den - det är så många andra som gör - och gör det bra.
      Margaretha

      Radera