tisdag 11 februari 2020

Livsglädje




Så länge jag kan undvika att åka till byn för att handla, så gör jag det, men även om jag skulle klara mig ett tag till på baljväxter, gryn och bröd, så blir det trist utan frukt och grönsaker. Inget att gnöla över så jag plockar fram väskor och samlar ihop all plast som ska till återvinningsstationen — enorma mängder, som inte går att minska på.
Väl uppe på stora vägen, är strömmen av mötande bilar ändlös, tar inte lång stund att räkna ut att det är servicebilar på väg för att assistera vid svenska rallyt. Uppenbarligen står glädjen högt i tak bland alla dessa gossar, för nästan alla tutar och vinkar. (If you're happy and you know it, honk your horn). Och alla hade de olika fantasifulla ljud på sina tutor. Om de vill pigga upp en gammal tant eller om de som andra yngling häromdagen misstog mig för en ung tjej, vet jag inte — roligt att se deras miner när de stannade bilen, vevade (fast vevade gjorde de nog inte) ned fönstret och upptäckte sitt misstag.
Service killarna var nog bara vara tvungna att få utlopp för sin glädje, så glada var några av dem, att ett tiotal bilar körde ett par extra varv i rondellen — en bil med stor teddybjörn på taket, en annan med ett huvud, som förmodligen tillhört en skyltdocka.


Tog en annan väg hem — det är en sak att möta alla dessa bilar, och en helt annan att, i mitt öppna fordon, ideligen bli omkörd av dessa upprymda gossar.
Men glädjen smittade av sig, även om jag inte kunde klappa i händerna så sjöng jag under hela hemfärden.   

Jag undrar i mitt stilla sinne hur miljövänligt det är att köra rally.

4 kommentarer:

  1. Det är kanske inte så väldigt miljöcänligt att köra rally, men glädjefullt tycks det vara. Glädje som smittar av sig. Jag sitter här och ler glatt åt ditt beskrivande inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Godmorgon denna gråmulna dag,
      Nej, hur man än beter sig och argumenterar, så tror jag inte att rally är bra för något annat än humöret - och det hos en viss kategori.
      Glädje är visserligen högst nödvändigt, men det finns nog andra sätt att glädjas än att köra rally, (som även jag, uppvuxen med en far i bilbranschen, tycker är roligt i små doser).
      Margaretha

      Radera
  2. Du får plastbanta!
    Min son kör rally, men vi har aldrig diskuterat vad det gör med miljön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gittan,
      Kanske på tiden att du och sonen sitter ner och talar om saken.

      Tyvärr är jag beroende av grejorna som kommer i de här plastförpackningarna - inget att göra åt saken.
      Margaretha

      Radera