lördag 8 februari 2020

Så bekant det låter

tänker jag när jag ser den här målningens titeln.

 The Song of the Shirt

Efter några minuters funderande kommer jag på att det är titeln på en dikt — men jag kan inte för mitt liv minnas vem författaren var. Än en gång välsignar jag den samlade kunskap som finns på nätet — i synnerhet en dag som denna då jag jag är tjudrad vid ett eluttag. Thomas Hood hette poeten som skrev "The Song of the Shirt"1843

 The Song of the Shirt, 1854 

 Nu läser jag om Anna Blunden, och får lära mig att målningen egentligen heter "The Seamstress or For Only One Short Hour", men visst var den inspirerad av Thomas Hoods dikt.


With fingers weary and worn,
    With eyelids heavy and red,
A woman sat, in unwomanly rags,
    Plying her needle and thread—
        Stitch! stitch! stitch!
In poverty, hunger, and dirt, 
    And still with a voice of dolorous pitch
She sang the "Song of the Shirt."

Vill du läsa dikten i sin helhet, hittar du den hos PoemHunter.

Stitch! Stitch!, 1876 

Det här är en av Hoods mest kända och omtyckta dikter, och många konstnärer har låtet sig inspireras av den. 

"It is not the linen you're wearing out, 
but human creatures' lives"
Beatrice Offor 

Jag som bara kände till några få av Thomas dikter tidigare, blev först lite förvånad när jag läser om honom och lär mig att han betraktas som humorist, men så påminns jag om det är han som skrivit "November". Dessutom så ser jag att en av dagens nytillskott hos Gutenberg är "The Works of Thomas HoodComic and Serious, in Prose and Verse, With All the Original Illustrations". Där finns mycket intressant att läsa  och titta på, för illustrationerna är Thomas egna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar