måndag 24 april 2017

Att sluka böcker

 Minns ni känslan av att gå in i en bok, och att bli förlorad för världen?  Fortfarande kan jag förlora mig för en stund — men inte mer än yttre ljud kan störa mig, fast det som stör mig mest är nog vetskapen om att jag borde göra något annat. Sådana bagateller störde mig aldrig i barndomen — jag kunde ledigt koppla bort vetskapen om ett stökigt rum eller en lärare som höll låda, längst fram i klassrummet.
Vad som får mig att minnas barndomens försjunkande i allt utom läxböcker, är Jeanne Birdsalls böcker om de fyra systrarna Penderwicks. Nej, de får mig inte att glömma världen, men näst intill, Jag roas och känner mig hemma i böckerna. Kanske beror det på att jag tillhör samma generation som författaren — vi har växt upp med samma läsupplevelser och under samma tid, det känns rätt naturligt att vi tänker i samma banor. Men det är uppenbart att man inte behöver vara så gammal för att uppskatta böckerna — för en tur på nätet visar idel positiva recensioner av hennes böcker, av betydligt yngre personer.
Visst är det lite 50-tal över den här silhuetten 

Fyra böcker om de fyra systrarna Penderwicks, har kommit ut, och en femte avslutande del är planerad.

The Penderwicks: A Summer Tale of Four Sisters, Two Rabbits, and a Very Interesting Boy
The Penderwicks on Gardam Street
The Penderwicks at Point Mouette
Penderwicks in Spring

5 kommentarer:

  1. Tack för tipset, har beställt alla fyra böckerna. Jag är så glad över att alla mina barnbarn är bokslukare, precis som sina föräldrar.
    kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Så trevligt med folk som tar åt sig - och gör det rätta!
      Berätta vad de tycker om böckerna!
      M

      Radera
  2. Jag längtar efter det otillgängliga tillstånd man kan befinna sig i när man helt uppslukad av en bok. Det händer att jag lyckas uppleva den känslan när vi är på Madeira, långt borta från alla s.k. måsten jag har.
    Pendericks är helt nytt för min del, men det kan säkert bero på att jag aldrig läste på engelska som barn. Däremot gör Timothy det, så kanske han tar till sig om jag rekommenderar böckerna.
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min svenska är lite si o så, ser jag. Men snart har jag vaknat ordentligt! :) God morgon förresten!

      Radera
    2. Godmorgon Karin,
      Det är magiskt när man kan glömma omgivningen och vara i sin bok!
      Lustigt att du talar om att rekommendera Timothy att läsa boken, för i går funderade jag just över om pojkar skulle gilla boken. Det finns viktiga pojkar med i handlingen, men huvudpersonerna är fyra systrar. Det skulle vara spännande att höra vad pojkar tycker om böckerna. Alla recensioner är väldigt positiva - men de är ju skrivna av vuxna, oftast kvinnor.
      Nej, böckerna fanns inte i vår barndom, de är relativt nya - och flerfaldigt prisbelönta. Jag tror nog att du skulle gilla dem.
      Margaretha
      i snöglopp

      Radera