torsdag 13 april 2017

"Nu är den kära julen här"

Sing, World, Sing!

Now in chilly places
Where the snow had been,
Wood and field and hollow,
Easter flowers begin.

Now a bud is opened,
Now a leaf uncurled;
Spring is in the sweet wind
Walking down the world.

Snowdrops in the garden,
Violets on the hills,
Cowslips in the meadow,
Dancing daffodils

Seem to lift their faces,
Softly whispering,
"Easter's nearly here, now -
Sing, world, sing!"
                        Nancy Byrd Turner
Preparing for Easter

Det måste ha varit när jag var sex år, och vi sjöng "en jungfru skär och ren" i skolan, som jag började fundera över vad det egentligen betydde. Ett, eller möjligtvis två år senare, när jag fått kläm på hur man använder ordböcker och uppslagsverk, tog jag så reda på hur det förhöll sig. Men av någon anledning tog det ytterligare flera år innan jag började undra vad det var för rent med skärtorsdagen. Men eftersom jag inte var speciellt bevandrad i teologin hade jag ingen vidare kläm på vad fastan och askonsdagen innebar, och blev tvungen att fråga mor.
Den påskigaste sysselsättning jag kan minnas att vi ägnade oss åt, var när jag och mina kusiner målade ägg.

2 ren och oskuldsfull ⟨åld.
BET.NYANS: som rent förstärkningsordren och ~ egoism
HIST.: sedan äldre fornsvensk tid; fornsv. skär 'skinande; ren; oskyldig'; nära besl. med skir

4 kommentarer:

  1. jag får medge att jag faktiskt inte tänkt särskilt mycket på det skära.
    vi målade aldrig ägg, vi jagade dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Det är märkligt hur många saker man aldrig tänkt på - men så plötsligt slår det en att det är något att forska i.
      M

      Radera
  2. Jag trodde för en kort stund att du spårat ur totalt. Men insåg snart att du, som alltid, har goda skäl till alla galenskaper!
    Jag gillar båda bilderna, och minns den påsken jag höll på att frysa ihjäl eftersom Trond glömt att lämna nyckeln, och du räddade mitt liv! Tack för det!
    stor påskkram från
    Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Jag spårar nog ur rätt ofta, men hitintills har jag lyckats ta mig tillbaka till spåret - efter kortare eller oftast längre omvägar.
      Oh ja, vilken påsk det var!
      M

      Radera