måndag 2 januari 2017

Temaknåp med utlottning på julens nionde dag

Temat för The Ninth Day of Christmas blir damer/kvinnor eller dans, säger Helena.
 

 


Upptäckte att jag äger ett tjugotal böcker som har lady eller dam i titeln, valet blir svårt därför att ingen av böckerna är några storfavoriter. Inte så att alla är dåliga, "Damen med hunden",  "My Fair Lady" och " The Country Diary of an Edwardian Lady" är alla tre klassiker som tål att läsas om  för att inte tala om Florence Louisa Barclays roliga missroman "De vita damerna av Worcester  (i original The White Ladies of Worcester").

Men jag ville ha något ännu bättre. Mindes att jag läst ett par intressanta böcker om dans som jag hittade hos Gutenberg, och skyndar dit. Där fanns mer om dans än jag mindes, flera böcker om Holbeins "dödsdansillustrationer", hur man utför soldanser, en bok om dansmöss och så böcker som ur en kristen vinkel betraktar dans som synd. Då var det uppfriskande att hitta "There is No Harm in Dancing", av W. E. Penn, som var en babtistpastor. Man kan lära sig morrisdansens historia, allt om ryska baletten, dans som scenkonst och sällskapsdans  de flesta av böckerna med fina illustrationer.


 vem vill inte kunna steppa?
 eller dansa åt samma håll som 
partnern i sällskapsdansen?

eller läsa Danse macabre i original?

Men boken jag tänkte på var "The Dance (by An Antiquary), Historic Illustrations of Dancing from 3300 B.C. to 1911 A.D." av anonym författare.
 Fig. 1: Dancing to the clapping of bands. Egyptian, from the tomb 
of Ur-ari-en-Ptah, 6th Dynasty, about 3300 B.C. (British Museum.)

Den är grundlig, och börjar långt före vår tideräkning.
Fig. 3: The hieroglyphics describe the dance.





9 kommentarer:

  1. Svar
    1. Boklysten,
      Kanske lite väl många, men man behöver ju inte läsa alla!
      Margaretha

      Radera
  2. Oj, så många tips! Jag skulle allt vilja ta en titt på allt spännande du verkar ha i dina hyllor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena,
      Du är välkommen!
      Men om det inte låter sig göra kan du alltid ta och klicka på LibraryThing symbolen här till höger. Då får du upp en ruta, där du kan klicka på "LiberStudiosus", och då hamnar du i mitt bibliotek - eller rättare sagt du ser vilka böcker jag har katalogiserat hitintills.
      Margaretha

      Radera
  3. danska åt samma håll vore bra att kunna. har alltid drömt om att kunna steppa

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. Mrs Calloway,
      Danska är också bra att kunna!
      Steppa är kanske svårare, men du kan ju försöka lära av bilderna i boken.
      Lycka till!
      Margaretha

      Radera
  5. "Damernas detektivbyrå" är charmig - även om jag inte orkat läsa alla böckerna. Var kul i tv också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klimakteriehäxan,
      Jag har inte heller orkat med mer än de tre eller fyra första böckerna i serien - eftersom jag inte nyttjar TV visste jag inte ens att de gått där.
      Gillade böckerna om Isabel Dalhousie bättre.
      Margaretha

      Radera