torsdag 26 januari 2017

En solkenshistoria


Den tappra snögubben gav upp till slut, efter att ha kämpat emot i flera dagar, stöp den på näsan för några dagar sedan.

Solen är det största objektet i jordens närhet och dess diameter är cirka 109 gånger större än jordens, vilket gör den drygt en miljon gånger större än jorden (det får alltså plats en miljon jordklot innanför solens yta). Den har en massa på cirka 1,99 × 1030 kg, vilket motsvarar 333 000 jordmassor. Omkring 99 procent av hela solsystemets massa finns i solen, och den påverkar därför genom sin stora gravitationskraft alla planeters rörelser i vårt solsystem.

Solen och några solfläckar. De två små fläckarna 
i mitten har ungefär samma diameter som jorden.

There are painters who transform the sun to a yellow spot, but there are others who with the help of their art and their intelligence, transform a yellow spot into the sun.
                                                Pablo Picasso

Solen befinner sig i utkanten av galaxen Vintergatan; 26 000 ljusår från Vintergatans centrum och 2,6 ljusår från Vintergatans mittplan. Solen rör sig med en hastighet av 792 000 km/h relativt Vintergatans centrum. Det tar drygt 240 miljoner år för den att förflytta sig ett varv runt Vintergatans centrum.
                                        från Wikepedia

Hur efterlängtad den än är, den kära solen, så gäller det att se upp  och inte bara när det gäller det egna skinnet. Jag har ju flera gånger skrivit om textilier som ändrat färg, för att inte tala om gardiner som fallit sönder.
Egentligen hade jag tänkt fortsätta att röja bland garner och tyger i dag  men jag blev stående en lång stund och betraktade en trådrulle med svart björntråd. Det vill säga den var svart, och är fortfarande svart om man virar av yttersta lagret tråd. Nåldynan var en gång lysande röd, men både trådrullen och nåldynan har stått på mitt arbetsbord i flera år, och inte har de blivit solbrända!

När jag stirrat färdig på solens verk, bestämde jag mig för att ge katten i röjningen, istället satte jag mig i en vävstol  vilken lycka att sitta i solen vid söderfönstret, och arbeta medan Bachs solopartitor spelade i bakgrunden.


2 kommentarer:

  1. Den solskenshistorien gillar jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva,
      Bara den stackars gubben som inte gillar den, är jag rädd.
      M

      Radera