lördag 14 januari 2017

Är jag måntro mångalen?

Eller kanske (som vanligt) bara lite lagom besatt, när jag hittar något spännande.
Moon Madness 
Alice Pike Barney, 1928

 Det började i går kväll, jag hade redan nattkläderna på, när jag tittade på termometern och såg att det var så kallt att jag nog borde ta en tur till verksta'n för att kolla värmen. Då är det skönt att bo på landet, när det räcker att dra varma kläder över pyjamasen och traska i väg.
 Den överförfriskade månen lutade sig mot grantopparna, kattugglorna klevittade, och det såg ut som omslaget på en deckare. Jag började genast fundera på om jag skulle kunna måla något liknande — men kom lika snabbt på, att det skulle jag inte kunna. Istället började jag inventera minnet för att komma på målningar, böcker och musikstycken som handlade om månen. Ohyggligt många kom jag fram till! 
Jag började med målningarna — det finns tusentals månmålningar, dramatiska, ödesmättade, romantiska, gyllene och silvriga, med kvarnar, ruiner och vatten, lugna vatten och stormiga hav. Men inte många som kom i närheten av kvällens månsken.
Fir Trees in Moonlight 
Carl Gustav Carus
Den skulle vara den här målningen då, den har åtminstone granar framför månen.
Owl Flying against a Moonlit Sky 
Caspar David Friedrich, circa 1836-1837

Moonlit Night 
Jan Mankes

Moonlit
 Marianne von Werefkin, 1909-1910

Moonlit Landscape
 Isaak Levitan

Moonlit Night in the Woods 
Efim Efimovich Volkov, 1899

Några få konstnärer har stannat kvar i sta'n för att måla av månen och andra ljus.
Moonlit View of Stockholm 
Peder Balke, circa 1850

Moonlit Market in the Hague 
Petrus van Schendel, 1842

Moonlit Market in the Hague 
Petrus van Schendel, 1842

Moonlit Market 
Johann Mongles Culverhouse, 1874

Och vi har väl alla någon gång, fascinerats av hur månen kan lysa upp även inomhus.

Moonlit Interior 
Stanislav Zhukovsky

Snow in the Moonlight 
Henri Le Sidaner, 1903

 Så en målning av Charles Rennie som jag inte sett tidigare.
Harvest Moon 
Charles Rennie MacKintosh, 1892
Och då måste jag ju ha med en av Margarets målningar!
Silver Apples of the Moon 
Margaret MacDonald, 1912

Moon Radiance 
Oscar Bluemner, 1927
Det var en stor gård kring månen i går, och jag kom att tänka på att min farmor brukade säga "stor går kring månen, litet urväder  liten gård, stort urväder. Inte för jag tror att det stämmer.
Stämmer med min månbild, gör inte heller de här målningarna från tidigt 1900-tal — men det är en period som jag gillar, så de får komma med ändå.
Circular Forms, Sun, Moon 
(also known as Sun and Moon, Simultaneous No.1) 
Robert Delaunay, 1913

 Abstract Head: Moonlight 
Alexei von Jawlensky, 1925

Study of Clouds at Full Moon 
J.C.C. Dahl, 1822


8 kommentarer:

  1. Tack för alla fantastiska månar, många av konstnärerna är obekanta för mig, så jag har antecknat för fullt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolja,
      Roligt att jag kan presentera några konstnärer som du inte känner till! Det trodde jag inte var möjligt.
      Margaretha

      Radera
  2. Jag såg en fantastisk måne i torsdags kväll, i går, fredag, var det moln i vägen. Visst blir man påverkad och det är förståeligt att konstnärer försöker förmedla sina känslor. Men sover gör jag, oberoende av månfas, till skillnad från en del som inte kan sova när det är fullmåne. Tack för bildkavalkaden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      De flesta fascineras nog av månen - den har så många ansikten (och då talar jag inte om gubben i månen.
      Margaretha

      Radera
  3. Fin samling bilder med månen! Ugglan av Caspar David Friedrich tyckte jag mycket om. Och JCC Dahl. Och flera av de andra också fast jag tror jag skulle behöva titta lite längre och noggrannare på dem.

    Det är verkligen något speciellt med fullmånen - jag är inte helt förtjust för jag tenderar att sova sämre än vanligt när månen är full och jag sover redan rätt dåligt och tycker det blir otrevliga resultat när jag missar ännu fler timmar av sömn :( . Men ändå: vacker är den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,
      Jag kommer säkerligen att återvända till några av dem. Det var egentligen för många, men jag kunde inte välja.
      Min sömn påverkas också, men eftersom jag för det mesta inte behöver tänka på att pallra mig upp tidigt nästa dag, så gör det inte så mycket. Då ägnar jag mig åt trevliga tankar och radion i väntan på sömnen - eller morgonen.
      Margaretha

      Radera
  4. Vilken fin månbildsamling du visar oss. Uppskattar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viola,
      Roligt att du också uppskattade bilderna! Som jag nyss sa, så är det för många, jag gillar egentligen inte många bilder i ett inlägg - det är för mycket att ta in på en gång.
      Margaretha

      Radera