tisdag 8 november 2016

Vånda & glädje

Som alltid när jag har mycket att göra — sådant som måste göras, och det NU — så gör jag något annat. Något som någon psykologiskt sinnad person, säkert kan utläsa en del av beträffande min sangviniska det-ordnar-sig-mentalitet.
Books
Robert Falk, 1921

 Bokhögarna har krympt (något), så nu tacklar jag tidskriftshögarna — som gott skulle kunna vänta, eftersom de redan har väntat i flera år. Medelst en osannolik självdisciplin, lyckas jag hiva en en hel del av dem direkt i en slänghög. Kanske bara för att jag gör en del fynd, som kompenserar de intressanta artiklar jag säkert missar.
Jag hittar fortfarande inplastade tidskrifter från mina upptagna år, facktidskrifter från både mitt och mors gebit, och kulturtidskrifter, så nu har jag läsgods ett bra tag framöver. Så hittar jag husets dagbok — den jag påbörjade när vi köpte de här huset, där jag har dokumenterat både reparationer och gäster under många år. Den boken har jag länge saknat.

Så hittar jag en utställningskatalog, som bara verkar vagt bekant; Tróndur Patursson, står det utanpå, och på titelbladet står det "Till Margaretha, 29/5 2001. Men det står inte från vem! När jag läst en stund, i katalogen, inser jag att den är på danska — men det är inte min danska väninnas handstil. 
På nätet hittar jag mer av och om Tróndur, och kan tänka mig att det är konst som borde upplevas i verkligheten. Glad att jag hittat katalogen, för det är en konstnär jag annars skulle ha missat.


Norðoyatunnilin / The submarine tunnel 
between Eysturoy and Borðoy
foto Marita Gulklett

4 kommentarer:

  1. Det är egentligen för väl att man aldrig får tråkigt så länge man har sig själv. På det där sättet håller jag mig sysselsatt också och märkligt nog så tycks materialet vara outsinligt. Lycka till med högarna, i högarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Outsinligt är ordet!
      Om jag så lever i hundra år till, så kommer jag inte att ha genomfört alla mina planer! Tack Olov!
      M

      Radera
  2. spännande konstnär!
    hoppas du snart får tid att sitta ned med en kanna te och läsa dina tidskrifter från de svåra åren.

    antar att även du tillbringar natten vid radio och dator.
    nervöst!
    take care

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      En deppig morgon!
      Nu får vi ta hand om varandra.
      M

      Radera