torsdag 10 november 2016

Både nyttigt och gott

 Jag vet att jag skrivit om jordnötssmör (flera gånger), kanske i november någon av gångerna — i november därför att det är "jordnötssmörsmånad".
Hur länge man kunnat köpa jordnötssmör i Sverige är jag lite osäker på — vad jag vet är att ända in på 60-talet så översattes jordnötssmör med messmör, både i barnböcker och i serier (Dennis till exempel). 
Min mor som är uppväxt på "peanut butter and jelly"- och melass-smörgåsar, gjorde vårt jordnötssmör i min barndom, eftersom det inte fanns att köpa då.
Jag är tveksam till hur nyttigt det kan vara med melass på mackan, men jordnötssmöret har man omvärderat, och i ett par studier har man visat att det skyddar mot kardiovaskulära sjukdomar — och här är en annan studie.
Och det förefaller som om det skyddar mot cancer i tjocktarmen.
Det innehåller mer niacin än de flesta andra födoämnen, och en studie pekar på att det kan, om inte förhindra, så försena insjuknandet i alzheimer och andra demenssjukdomar.
Som om inte det skulle vara nog, så tycks det även skydda mot bildandet av gallstenar.
Och än är det inte slut på hälsofördelarna, det finns studier som pekar på att det minskar risken för att man insjuknar i diabetes typ 2.
Jordnötssmör innehåller förutom protein, kalium, vilket kan hålla blodtrycket i schack, magnesium, E vitamin och antioxidanter.
Visserligen är det kaloririkt, men det ger en god mättnadskänsla, som förhoppningsvis ska få oss att äta mindre.
Och nackdelarna då? Jo, det finns en liten risk att man får i sig aflatoxin, ett cancerframkallande gift som bildas av mögelsvampen Aspergillus flavus, A. parasiticus och A. nomius. Men det sägs att kontrollen av livsmedel som kan tänkas innehålla dessa gifter är god i Sverige.

Man vet att azteker och inkaindianer åt jordnötter, och det är högst troligt att de hade kommit på att man kunde göra något som liknade jordnötssmör.
Annars dröjde det ända till 1884 innan en kanadensare vid namn Marcellus Gilmore Edson, kom på en metod att göra jordnötssmör i lite större skala, och sökte pateent på sin produkt.
Sedan dröjde det inte länge innan John Kellog (han med cornflakes och hälsohem),  började tillverka jordnötssmör till sina patienter på Battle Creek Sanatorium. I motsats till Edson, som rostade sina jordnötter först, så kokade Kellog sina.
I början av 1900-talet serverades jordnötssmör på eleganta tesalonger.

Trots att bara en procent av befolkningen är allergisk, så hr det varit ett himla hallå omkring produkten i Staterna, eftersom de som är allergiska är det rejält, och kan dö av små mängder. Men det forskas på området, och man har förhoppningar på att kunna hitta motmedel mot allergin.

Om du inte gör ditt eget smör, så läs noga på innehållsförteckningen — det händer att man tillsätter palmolja och socker till jordnötterna!

Kombinationerna av jordnötssmör och frukt eller grönsaker är ändlös — min favorit är nog tomat och jordnötssmör — och för gottegrisarna finns ju möjligheten att som omväxling till pb&j mackan byta ut sylten mot choklad.
bilden från Dagens Medicin, som även de

8 kommentarer:

  1. Jag är ganska förtjust i jordnötssmör fast som du säger så är det ju ofta sötat och med massa tillsatser här. Om man köper på hälsokostaffären brukar det vara utan sånt och osötat. Men det tog rätt länge innan jag vande mig och pb and j är fortfarande inte min favorit utan hellre med banan eller på egen hand på en knäckemacka om jag är hungrig. Jag använder det dessutom att ge medicin till hundarna. De är inte så svårflörtade på att äta mediciner men vissa sorter spottar de gärna ut och då brukar jag peta in dem i en jordnötssmörboll :) .

    SvaraRadera
  2. Den allra första gången jag åt jordnötssmör var i England 1956. Då fanns det INTE i Sverige och jag hade överhuvudtaget aldrig hört talas om det. Blir sugen nu när du skriver om det. Visste inte att det var så nyttigt - har bara vetat att det är väldigt kaloririkt.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,
      Bäst du köper dig en burk - tack vare mättnadskänslan så har faktiskt människor som äter jordnötssmör eller bara jordnötter och nötter, lägre BMI än icke nötätare!
      Fast hur mycket som helst, kan man förstås inte äta.
      Margaretha

      Radera
  3. Annika,
    Kanske är man större pb fantast om man har växt upp med det. Jag vet ju att långt ifrån alla gillar det. Själv vill jag inte ha det för sött, så jag avstår från bananvarianten - men det är gott till selleristjälkar (utan russin).
    Jag har läst att många gillrar sina musfällor med pb - eftersom jag inte kan tänka mig att ha ihjäl ens möss, så har jag inte provat det. (Fast möss har jag - nackdelen med vårt klimat, de kommer in så här års!)
    Och för katten gällde bara tvångsåtgärder när det var aktuellt med piller - oftast med blodvite som följd.
    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Oj! Så mycket nyttighet jag har i mitt skafferi! Nu ska här ätas jordnötssmör på olika sätt.
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Vi är ju rena hälsokostarna!
      Man kan ju faktiskt använda jordnötssmöret i matlagningen, i såser och liknande - även om jag sällan gör det. Men en näve i sallader, ris eller stuvningar brukar jag slänga i, om jag bara kommer ihåg det.
      Margaretha

      Radera
  5. Pb&j gillar jag INTE. Gillar inte känslan i munnen av jordnötssmör men gärna hela nötterna, dock aldrig i kombination med sött, t ex i kakor. Hu. Har av oklar anledning en burk jordnötssmör i kylen, ge mig tips på att använda den i matlagning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Det är då för väl att smaken är "fårskallig", annars skulle vi ha en enformig värld.

      Recept följer - jag har några som jag inte provat själv.
      M

      Radera