lördag 19 november 2016

Lördag med Gutenberg


Dagens besök hos Gutenberg resulterade i några få titlar som jag antecknat och sparat på därför avsedd plats. Det vete 17 när jag ska få tid att återvända till dem, men en bok fångade mitt intresse så pass att jag genast gav mig i kast med den: Josephine E. Butler, An Autobiographical Memoir, från 1909. Nu är det inte vad jag skulle kalla en självbiografi, snarare en biografi. Två personer, Lucy A. Johnson och George W. Johnson har samlat ihop material från böcker, skrifter och brev som Josephine skrev under sin livstid, och gett ut den här boken.

Josephine Elizabeth Butler (1828-1906) har trots allt hon uträttade under sitt liv, kommit att hamna i den stora — enormt stora — grupp av numera bortglömda kvinnor.
Denna kvinnosakskvinna arbetade aktivt för att kvinnor skulle få rätt till samma utbildning som män och för att hon som gift kvinna skulle få rätt att bestämma över sina tillgångar, men det som kanske låg henne varmast om hjärtat var att avskaffa prostutitionen — i synnerhet bland barn.
Både Josephine, och de hon brevväxlar med, skriver ofta om böcker de läst, där nämns för mig helt okända författare som Dora Greenwell och Frederic Myers, men också författare som Tolstoy och Tennyson. En bok att läsa långsamt, som kommer att ge anledningar  till många googlingar och utflykter till diverse referenslitteratur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar