onsdag 23 november 2016

Ett nytt ord (för mig)

Eftersom jag skrivit om tacksägelsedagen flera gånger tidigare, hade jag tänkt avstå från det i år, men jag kan inte låta bli att förundras över att så många kallar den för "friendsgiving".
Googlar jag på ordet, hittar jag bara en ordbok som har tagit upp det, "The Urban Dictionary", som skriver: The celebration of Thanksgiving dinner with your friends. This usually occurs on the Wednesday before or the Friday after Thanksgiving Day, since Thanksgiving is usually reserved for family gatherings.
 Även om många tycks fira både "Thanksgiving" och "Friendsgiving" förefaller det att i många fall ha blivit ett alternativ till "Thanksgiving",  för dem som firar dagen tillsammans med vänner, snarare än familjen. (Höger)kristna vänner påstår att det är därför att de inte tror på en högre makt, som de valt ett annat namn på dagen.  Nu har jag förstås svårt att tro att man måste vara religiös för att kunna vara tacksam. Jag har firat dagen både med vänner och med släkt  och ofta ensam, vilket inte på något sätt förändrar allt jag har att vara tacksam för. 
De flesta träffarna jag får när jag söker på "friendsgiving" är matsidor, vilket för min del skaver lika mycket som när julen kommer att handla mest om mat och dryck — och presenter.
Nu ska jag återvända till köket för att se om pumpapajen är färdiggräddad — provar ett nytt recept i år. 

Bilderna från L. M. Montgomerys novell "Aunt Susanna's Thanksgiving Dinner" som kanske kan vara passande läsning för tillfället.
Den ser bra ut, och den doftar som den ska — hur den smakar, får jag veta i morgon.

4 kommentarer:

  1. Den svenska tacksägelsedagen inföll för några veckor sen, då var jag i kyrkan, men kan inte påstå att jag firar den. Däremot är jag varje dag mycket tacksam för allt som är bra i mitt liv.
    Att USA höjer upp thanksgiving har jag ju förstått, men friendsgiving har gått mig förbi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggblad,
      Jag har många gånger tänkt att skillnaderna mellan svensk och amerikansk tacksägelse, tydligt visar hur olika våra mentaliteter är (var?).

      Friendgiving är väl tämligen nytt - och känns för mig en aning långsökt. Kanske beror det på att jag aldrig tillhört familjer som sett Thanksgiving som slutna familjehögtider, så jag har inget behov av att fjärma mig från den trångsynta varianten, med fler måsten än glädjeämnen.
      Margaretha

      Radera
  2. Jag tror inte att någon överhuvudtaget firar Thanksgiving här, däremot har Black Friday blivit ett begrepp, så imorgon kommer folk att springa som totingar till affärerna för att handla, dock inte jag. Och kanske någon till låter bli :)
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Här är det nog bara de som av någon anledning har en fot i Staterna, som firar dagen. Och nog är den en svart händelse att man anammat fredagsexcesserna här - det hade varit bättre om man ägnat sig åt lite tacksamhet i dag, istället!
      Margaretha
      som varken har
      råd eller lust att
      att ägna sig åt
      att handla.

      Radera