måndag 28 november 2016

Grattis John!

John Wesley Hyatt
28 november 1837 - 10 maj 1920

De av er som uppnått mogen ålder har förmodligen haft en  celluloiddocka — som kanske sprack, för så värst hållbara var ju inte de dockorna. Fast på den tiden kunde man ju lämna in sina leksaker för reparation i lekaksaffären. Min docka Birgitta hade ett ärr i pannan,  efter ett sådant sjukhusbesök, på precis samma ställe jag hade mitt ärr.
Vad har då John att göra med mina dockor — jo, det var han som kom på ett enkelt sätt att tillverka celluoid.
Han var egentligen boktryckare, men när en firma i New York, 1863 utlovade en belöning på 10000 dollar (värt 188679 dollar i dagens penningvärde), till den som kunde tillverka en biljardboll i ett syntetiskt material som kunde ersätta elfenben, då började John och hans bror Isaiah experimentera med olika blandningar, och kom så fram till ett material av pappersmassa och cellulosanitratlösning.
Fast jag skulle inte råda någon att spela biljard med sin docka — men bollarna var väl inte ihåliga.


2 kommentarer:

  1. Precis en sån docka hade jag, Katarina, jag undrar var den är nu, jag vet att jag inte slängt den.
    Hade ingen aning om hur man gjorde celloluid, kul att få veta tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Siv, Jag hade också ett par som var snarlika. Får väl erkänna att mina celluoidkunskaper är inte heller särskilt stora.
      M

      Radera