måndag 14 november 2016

En ljuspunkt i det grå

Så tyst, så tyst är allt,
och tysta träden stå,
och mjuk och ljus och grå
är himmelen — och stilla.

              Vilhelm Ekelund

 Denna gråluddiga, och regniga, dag vandrade jag lägst älven när jag fick syn på något litet och mörkt som rörde sig i älven. Till min stora glädje visade det sig vara en strömstare som hoppade upp på iskanten, och "sirpade" några gånger innan den flög sin kos. Det är första gången jag ser den i älven  tidigare har jag bara sett strömstarar i stridare vatten, i en liten å här i närheten. 

14 kommentarer:

  1. Fin liten fågel! Jag visste nog inte ens att det fanns något som hette strömstare....
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,
      Va' kul, jag älskar att pracka kunskaper på andra människor!
      Visst är den fin - förmodligen beror det lite på var man bor, om man har kommit i kontakt med den. Det finns en grå variant i Staterna, https://en.wikipedia.org/wiki/American_dipper, du skulle nog kunna hitta den om du åker upp i bergen och sätter dig vid en fjällbäck.
      Hoppas tandläkaren var snäll mot dig!
      Margaretha

      Radera
  2. Jag har inte heller hört talas om den, men den är jättefin!
    Blir det någon adventskalender i år i såfall vill min kompis Sonja komma med på listan: går det?
    kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ellen,
      Nej, den finns nog inte i dina trakter.

      Alla som vill får komma med på min adventslista.
      Så be Sonja att mejla till mig, så sätter jag upp henne på listan.
      Margaretha

      Radera
  3. Ah, den är för söt! Du vet väl att det är Norges nationalfågel.

    Jag ser också fram emot att få kalendern, en av årets höjdpunkter!
    Men slit nu inte ut dig!
    kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flette-Mette,
      Att strömstaren är Norges nationalfågel, fick jag reda på i går när jag läste om den. Sådant som inte står i svenska fågelböcker - men på nätet finns det. Länge leve nätet!

      Ha inte för stora förväntningar - det gör mig orolig. Jo, jag sliter, men förhoppningsvis inte ut mig!
      Margaretha

      Radera
  4. Man kan bli glad för mindre en kulen dag. Fåglar betyder allt mer för mig u äldre jag blir. Årets lärdom för min del är stenskvätta. Och i fjol grönbena. Naturen äger!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viola,
      Fåglar har alltid fascinerat mig - de är så vackra, så skulpturala - för att inte tala om alla gulliga småfåglar.
      Lär man sig en fågel om året i hela sitt liv, så kan man rätt många på sin ålderdom.
      Margaretha

      Radera
  5. Söt pippi!

    Jag får inte länkarna att funka.
    kram
    Maja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maja,
      Mejla mig, och berätta vad som är fel, så kan vi kanske höras på fredag. Då har jag förhoppningsvis hunnit ikapp livet.
      M

      Radera
  6. Så fin den är, din lilla strömstare. Har läst om den men aldrig sett den. Är bättre på blommor än fåglar.
    Ingrid

    SvaraRadera
  7. Ingrid,
    Att jag överhuvudtaget kan något om fåglar och växter, beror nog mest på att jag råkat snubbla över vissa sorter.
    Mina kunskaper är som en schweizerost, hyvlar man av en skiva, dyker det upp nya hål.
    Margaretha

    SvaraRadera
  8. Google translate really messes things up, is there a chance that you will start writing on your english blog again?
    I just reread it all, it is SO good!
    This is such a cute bird, bur I've never seen one like that.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vreni,
      Vreni,
      Heavens! Have you read it all - I do admire you.
      Yes, google makes some quite interesting translations...
      Right now I don't have any plans to dust off the tea blog. But maybe som day in the future, when (if) life is getting as old and slow as I am.
      Margaretha

      Radera