tisdag 24 juni 2014

Är du en klicktivist?


Jag vet inte om ordet nått oss än — det återstår att se om det kommer att slå igenom.

"clicktivism"

activism enacted by clicking on a web link
clicktivism \KLIK-tih-vih-sihm\ (noun) - activism or charity enacted from the comfort of your home by clicking on a link on the Internet. 

"The most retweeted tweet of 2011 was one in which Wendy's promised to send 50 cents to children in foster care with every retweet, ultimately raising $50,000, a prime example of clicktivism and perhaps the best use of Twitter ever."
 

4 kommentarer:

  1. Inte än… Kanske det blir så med tiden, eftersom det verkar vara ett smidigt sätt att ge pengar till sådant man vill stödja. Men än så länge tycker jag det känns tryggast med mer traditionella betalsätt. men jag misstänker att det är en tidsfråga innan jag klickar iväg slantar åt olika håll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Inte jag heller - om man inte räknar de klickar som man kan göra utan att betala, men som sägs generera pengar till vällovliga ändamål.
      jag fortsätter nog med 90-tusenkonton, ett tag till.
      Margaretha

      Radera
  2. Låter lite klumpigt tycker jag. Vi får väl se. Kul i alla fall hur språket förändras. Nu använder ungdomarna Erkänn och Eller hur något annorlunda än vad vi gjorde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjo,
      Måste erkänna att jag inte alls hänger med i dagens "infanoj lingvo" - jag träffar inte tillräckligt med unga personer helt enkelt.
      Margaretha
      som gillar vitsiga
      nykonstruktioner,
      men inte
      direktöversättningar
      från engelskan

      Radera