torsdag 19 juni 2014

Sol, sommar och bad

 När använde du senast ordet soldräkt — och badskor, och badväska? Det slog mig, när jag bläddrade i "No Children No Pets"* av Marion Holland, att soldräkter nog hör till det förgågna. Badskor har jag bara träffat på hos Eunice, en äldre släkting, född på 1880-talet, badskor, simdyna (ormen långe) och en tvål avsedd för saltvatten, hörde till hennes badattiraljer. Badmössa har jag aldrig använt, även om jag ägt ett par, men jag har sett att några bloggare efterlyst badmössor, och en sökning på nätet visade att det visst finns att köpa.
 Eunice och hennes systrar skulle aldrig ha kommit på tanken att bara snörpa ihop en väska, av ett tygstycke, när de behövde en väska — den inneboende kreativiteten svämmade över, och det var helt självklart att den skulle dekoreras, så man såg vad den var avsedd för.
*Boken är från 1957, med läckra femiotalsillustrationer, av icke namngiven illustratör.

4 kommentarer:

  1. Soldräkt har jag aldrig hört talas om. Nytt för mig.
    Badmössa hade jag som liten. Hade glömt bort det men ditt inlägg fick igång mitt minne.
    Ha en fin midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,
      Jag är tydligen äldre än jag trodde. Försöker dra mig till minnes när jag senast hörde talas om soldräkter, blir lite osäker, men tror att det var på 60-talet.
      Margaretha

      Radera
  2. Soldräkt fanns i min barndom men jag minns inte att jag hade någon. Badskor är jag däremot ägare till ett par. Används när jag badar hos goda vänner där de behövs vid bryggan. Tror att jag köpte dem för många år sedan inför en Kreta-resa där de rekommenderades. Mitt favorithavsbad är Falsterbo. Där behövs verkligen inga badskor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      I Falsterbo har jag aldrig varit - är det sandstrand?
      Jag föredrar klippor eftersom jag inte tycker om att bli panerad så snart jag kommer upp ur vattnet.
      Badskor är inte alls dumt om det är stenigt.
      Minns lite vagt att jag hade något prickigt tvådelat som nog kallades för soldräkt.
      Margaretha
      som inte
      behöver en
      soldräkt nu,
      fastmer sin
      tomteburka
      enär det
      endast är



      Radera