måndag 16 juni 2014

Att åldras

The Voyage of Life: Old Age, 1842
Thomas Cole (1801-1848)


En av böckerna i att-läsa-högen, som kommer upp till ytan, när jag försöker ordna i bokhyllorna, är "Med ålderns rätt", essäer av kända finländare om  hur det är att åldras. De flesta känner jag inte till, men några av dem som gjort sig ett namn här i Sverige finns med, som Claes Andersson, Birgitta Ulfsson och Märta Tikkanen.
Sammanställningen står Birgitta Boucht och Tomas Mikael Bäck för. Jag har letat på nätet, men den tycks inte finnas att köpa i Sverige*, så passa på om du åker till Finland i sommar!
Länken ovan går till en recension av boken — en recension som jag till stora delar instämmer i. Nu har jag förstås inte läst ut boken, så jag hinner kanske ändra uppfattning innan jag kommer till slutet av den. Man får hålla i minnet att alla skribenterna tycks vara i rätt gott skick och de för ett aktivt liv — de hör inte till de allra äldsta (de är mellan 52 och 90 år, de flesta födda på 30-talet) — och de är alla vana att uttrycka sig i skrift.
En något annan bild av hur det är att åldras, får kanske den som har tillfälle att besöka Nordiska Museet när deras utställning "Gamlingar" öppnar den 4 juli. Där kommer tyngdpunkten att ligga på de som inte längre klarar sig på egen hand — och hur det var att åldras förr i tiden.
Tyvärr kommer jag inte att kunna besöka utställningen, så jag hoppas på rapporter från er som bor i Stockholm.

"Det mest skamliga man kunde säga om en människa i min ungdom var att hon sålde sig. Det innebar att man gav avkall på sina ideal  för ekonomisk vinning. I dag är det nästan lika skamligt att inte kunna sälja sig, då man söker arbete."
                                                                    Ulf Särs, född 1946
*Olgakatt berättar att boken finns hos adlibris.

8 kommentarer:

  1. Allt det där låter som jag bör ta till mig - både läsning och utställning som ju pågår ända till i mars nästa år. Tack för tipsen! Än är jag i arbetsför ålder men i vänkretsen finns äldre och själv hamnar jag där framöver, det verkar luta ditåt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viola,
      Får man vara med ett tag, så är det här frågor som blir mycket aktuella. Och det finns en hel del frågor som man nog bör ta ställning till innan det blir för sent - även om de flesta av oss gärna skjuter det på framtiden.
      Boken skulle lämpa sig för diskussioner - i levande livet, eller på nätet.
      Margaretha

      Radera
  2. Boken finns på adlibris för 179 kr. Däremot har inte Bokus den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Olgakatt!
      Jag brukar kolla båda ställena, men hade bråttom och nöjde mig med bokus och en allmän sökning.
      M

      Radera
  3. Intressant tema, som verkligen angår oss alla! Men några av personerna som skriver känns i yngsta laget. Men vem vet, de kan ha insikter om åldrandet ändå. Och den där utställningen låter ju riktigt spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Ja, jag tyckte också att det kändes ungt - men det är bara en person född -58 och ett par -46, alla de andra var "riktiga" pensionärer när boken skrevs.
      Texterna är intressanta, somliga glättiga, medan andra känns svårmodiga - och alla är förvånade över hur fort livet susat förbi.
      Jag väntar ivrigt på en utställningsrapport!
      Margaretha

      Radera
  4. Att åldras är något ofrånkomligt. Och samtidigt något som verkar litet "fult" numera både i Sverige och i övriga världen. Jag tänker på alla som försöker se ständigt unga ut.
    Förr i tiden fanns de äldre med i livet och samhället på ett helt annat sätt än nuförtiden. Nu skall de äldre "stuvas undan" och inte synas. Man undrar var det skall sluta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,
      Ja, i västvärlden är vi desperat ungdomliga.
      Jag vet inte hur mycket enklare det var att bli gammal förr - jag tänker på gamla som hamnade på fattighuset, eller sattes på undantag där de kände sig överflödiga.
      Och långt före botox,lät äldre damer spruta in vax i ansiktet - och kunde sedan inte visa sig för folk...
      Margaretha

      Radera