söndag 8 juni 2014

Kul kula

kul adj., ingen böjning 
• som ger (tillfällig) förnöjelse
 om person el. händelse {→1balllajbanlattjo,roligskojigtrevligvard.en ~ killefesten kan bli ganska ~det var ~ att du kunde komma
BET.NYANS: substantiveratman kan ha en massa ~ med hundar
KONSTR.: ~ (för ngn) (att+INF)HIST.: sedan 1911; av omdiskuterat urspr.; ev. till fi. kyllä 'ja visst'
Minns ni de här kulorna, som var moderna på 50-talet? Minns jag rätt kostade vår lilla kula fem kronor (65:- i dagens penningvärde). Det fanns en som var större, jag tror att den var några kronor dyrare.
 
Det var lite pilligt att få den här lilla rosen på plats, och de stackars insekter som valt den väldoftande rosen till hem gick en bråd död till mötes, och flöt upp till den lilla luftbubblan i toppen av kulan.



ku`la subst. ~n kulor 
ORDLED: kul-an
1 (mindre) föremål med sfärisk form vanl. av metall el. annat hårt material
HIST.: sedan yngre fornsvensk tid; fornsv. kula; trol. samma ord som lågty. kule'svullnad, bula'

2 kommentarer:

  1. Sån kula vet jag inte att jag sett men det fanns hängande kulor som man t o m kunde plantera i. Det var bara det att de kunde fungera som brännglas och satte eld på en del gardiner. Din roskula är hur söt som helst, men sätt den på ett ställe där den inte fångar solen!

    SvaraRadera
  2. Olgakatt,
    Tack för varningen!
    En så'n där hängande kula att plantera i har jag - i garaget - den såg snabbt tråkig ut när det började växa gröna alger(?) i den.
    Margaretha
    som har
    uppkopplings-
    problem med
    paddan

    SvaraRadera