måndag 1 oktober 2012

Allt är inte vad det synes vara

Central Park, 1934
Carl Gustaf Nelson
 Jag tror att varenda bok som utspelar sig i New York City, nämner Central Park minst en gång. Så långt innan jag någonsin flanerat, lekt och picknickat i den berömda parken, hade jag gjort mig en bild av den. En bild, som jag senare upptäckte, stämde förvånansvärt väl med verkligheten. Den 3,4 km² stora parken, ser ut som om den alltid legat där, men är faktiskt skapad av människor för över 150 år sedan. Googla om du vill läsa mer om parkens intressanta historia, och vilka aktiviteter som den i dag erbjuder.
 Staircase in Central Park
Frederick Childe Hassam

Jag förstår mer än väl att New Yorkbor älskar sin park, och jag blev lika bestört som mina vänner därstädes, när jag läser att man använder stora mängder Roundup där. Skriv gärna på petitionen som kräver att användningen av detta gift ska sluta!
Vid enn utflykt på nätet, lär jag mig att det är det vanligaste ogräsbekämpningsmedlet även i Sverige — och att firman marknadsför sig som miljövänlig. Jag hittade även en artikel om medlet, som trots att den har några år på nacken är intressant. 

Central Park in Winter
Currier & Ives

10 kommentarer:

  1. Intressant, men välkänt sedan länge vad gäller Round Up. Förstår inte att de kallar sig miljövänliga, för i min värld finns inte gifter där man kallar sig sådan. Vilseledande.
    Skrev naturligtvis under.
    Så härliga bilder du har hittat. Skulle gärna vara med och "dansa" på skridskor i så vackra kläder

    Karin utan utgående e:post, fortfarande..ack ja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Nog är det märkligt att det går att kalla sig miljövänlig och säga att företaget är grönt, det finns väl regler för sådant.
      Jag har inte åkt skridskor på, jag vet inte när, skulle nog inte dansa fram, utan sitta på rumpan - eller magen - eller stå på näsan. Allt utom att dansa!
      Margaretha

      Radera
  2. Åååå. så bra att din dator lever! Länge leve datorn!
    kram från Mette
    som tänker på er
    och hoppas att
    veckan inte blir
    för jobbig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Men det är nog säkrast att du fortsätter att hålla tummarna - det hänger fortfarande på en skör tråd.
      Jag är blålila i plytet, eftersom jag håller andan varje gång jag använder datorn!
      Det blir nog ett fasligt farande i veckan.
      Margaretha

      Radera
  3. Instämmer i Mettes glada utrop!
    Saltisfamiljen är ju gravt beroende av Central Park och jag skrev förstås på.
    Parken har genomgått en fantastisk upprustning sedan mitt första besök för många år sedan. Då ansågs den inte säker ens i dagsljus och var väldigt igenväxt. Nu är den en fröjd att vandra i. Jag har sett frivilliga panschisar rensa ogräs så jag hoppas att man kan avstå gifter som känns väldigt otäckt med tanke på alla barn, inte minst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Ja, än lever den - men det är nog en tidsfråga innan jag får ropa: datorn är död, länge leve datorn! Fast jag får nog skippa sista meningen, för då har jag nog inte en ny på lut att önska ett långt liv.

      Jag minns också när man varnades för att gå ensam i parken. Det är roligt att den är så fin nu, men man kan ju bara önska att man kan hålla den fin med handkraft och inte gift.
      Margaretha

      Radera
  4. Central Park är en helt enorm park. Minns att min pappa och jag njöt av att promenera där när vi var i NY 1986.
    Roundup låter verkligen inte bra. Trist med alla kemikalier som sprutas överallt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,
      Det behövs verkligen en park av den storleken i en stad som NYC.
      London har ju också fina parker - undrar om de också använder roundup?
      Margaretha

      Radera
  5. förvånar mig inte ett dugg. i ett land där man sprutar minsta gräsmatta och sina frukträd, tycker folk att man är konstig om man inte sprutar sin trädgård.
    sis granne (som har flyttat nu) skällde ut henne för att hon inte sprutade, och hennes ohyra kom över till grannen!
    det borde sitta skyltar i parken som talar om vad man använder för gifter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Vilken god idé - tänk om alla offentliga parker och grönområden, var tvungna att redovisa alla kemikalier de använde - på stora skyltar!
      Margaretha

      Radera