söndag 7 oktober 2012

Grattis Joe!


Joe Hill, född Joel Emmanuel Hägglund, 
alias Joseph Hillström, 
född 7 oktober 1879 i Gävle, 
avrättad 19 november 1915 
i Salt Lake City, Utah, USA.

Att läsa om Joe Hill och hans öde, väcker många känslor. Det påminner om oss vilket hårt liv utvandrarna hade. Vi känner till berättelserna om dem det gick väl — men hur många gick inte under, eller framlevde livet i sitt drömland i missär.
Bor du i Gävle, eller har vägarna förbi, så titta in på Joe Hillgården. 


The Preacher and the Slave

Long haired preachers come out ev'ry night,
Try to tell you what's wrong and what's right;
But when asked, how 'bout something to eat,
They will answer with voices so sweet;
  
You will eat, bye and bye,
In that glorious land above the sky;
Work and pray, live on hay,
You'll get pie in the sky when you die.

Något bloggarämne förefaller han inte ha varit. Så här skrev han en gång:
Biografi säger du? Nej, låt oss inte ödelägga bra skrivpapper med sådana dumheter - bara här och nu betyder något för mig. Jag är en världsmedborgare och föddes på en planet som kallas Jorden. Det ställe där jag först såg dagens ljus betyder så lite att det inte behöver kommenteras - jag har inte mycket att säga om mig själv. Jag vill bara säga att jag har gjort det lilla jag kunnat för att föra frihetsflaggan närmare mål.

Och så en hyllnin från en annan politisk aktivist.


14 kommentarer:

  1. Så är det!
    Man får inte veta så mycket om dem som kämpade för sin överlevnad, om allt som hände dem på andra sidan havet långt hemifrån.
    Minns min granne Albert, som aldrig fick uppleva sin far. Fadern for till Amerika innan Albert föddes för att jobba ihop trygghet åt familjen när den inte fanns hemmavid.
    Men livet vill inte alltid som man vill själv. Alberts far kom aldrig hem, blott hans verktygslåda, med några futtiga verktyg i.
    Fadern dog i någon smittsam sjukdom. Minns inte längre.

    Ha en solig fin söndag
    Karin som fortfarande har problem med utskicket

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Ja, det var nog ett öde som drabbade många familjer. Jag har läst brev från utvandrade svenskar, som får mig att gråta.

      Datorer har givits oss, för att vi ska öva upp vårt tålamod!
      Margaretha

      Radera
  2. Svar
    1. Olgakatt,
      Då får jag säga grattis, även till dig!
      Margaretha

      Radera
  3. kände en kille som tyckte att det var rätt att arekubusera joe. inte för att han kanske var en mördare utan för att han var fackföreningsagitator. och det är många som tycker så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Förvånar mig inte det minsta!
      Margaretha

      Radera
    2. FOX-Karin,
      Håller med. Ändå har jag hört de som är ännu värre!
      Margaretha

      Radera
  4. Å, om jag vetat, jag hälsade på pappa i helgen, jag hade ju kunnat skjutsa er. Det går inte tt kommentera på den andra bloggen ialla kan inte jag, allt försvinner när jag trycker på publicera.
    Min son brukar sjunga Joe Hill sånger, fast jag vet inte så mycket om honom, nu ska jag Googla.
    kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Pia,
      Med alla långa väntetider, så är det nästan omöjligt att luta sig mot vänner. Sista gången tog det tolv timmar innan jag kom hem.
      Har inte hört någon annan klaga - gick in själv och lämnade en kommentar och det gick utmärkt. Hoppas det var tillfälligt.
      Margaretha

      Radera
  5. Min kusin bor i Gävle, så nu vet jag vad jag ska föreslå nästa gång jag hälsar på henne.
    Hoppas att allt är bra, jag blir lite orolig när du inte skriver här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annkatrin,
      Väntar mig en rapport, när du varit där.
      Livet har inte tillåtit något bloggande - hoppas komma igen snart (men lovar inget bestämt).
      Margaretha

      Radera
  6. Hej!

    Fin blogg. Välkommen på http://filmandotherstories.blogspot.se/.

    :) Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen på bastmattan Cristina!
      Margaretha

      Radera