söndag 28 oktober 2012

Johannes gästbloggar


Jag har blivit ombedd att gästblogga här, medan bastmattans bloggerska latar sig. Låt mig först säga att jag tycker att det är förfärligt respektlöst att tilltala mig med Johannes, hon borde säga herr Gensfleisch zur Laden zum Gutenberg.
För att lära mig vad en blogg är, har jag i flera dagar kryssat runt på nätet (det är väl så man säger?) och läst bloggar. Jag är förskräckt över hur mycket dravel som skrivs — när jag förbättrade tryckerikonsten, så var det ju för att fler människor skulle få tillgång till god och uppbygglig litteratur! Att alla människor skulle kunna publicera vad som helst, på det här viset, var aldrig min mening. Fast jag medger att tekniken är intressant, jag håller just på att lära mig mer om den. Nu funderar jag på om jag inte borde skaffa en egen dator — den jag lånar av bloggerskan är minst sagt undermålig, så mycket har jag redan förstått. Kanske börjar jag min egen blogg snart, för det har redan uppstått meningsskiljaktigheter mellan bloggerskan och mig. Först ber hon mig skriva ett inlägg om dagen, om en bok — sedan har hon mage att ha synpunkter på vad där ska stå! 
Jag är mycket hedrad över att ha fått ge namn till något så fantastiskt som Project Gutenberg, och tycker att det är en god idé att presentera böcker som läggs ut där — men när bloggerskan börjar associera fritt kring böckerna, då spårar hon alltid ur och kommer med minnen som inte har ett dugg med riktig att göra. Så vi får se hur det går, om jag kan hålla henne stången, eller om den envetna människan gör som hon vill.
Mitt liv är bra mycket mer intressant än bloggerskan, jag uppmanar er alla att läsa om mig och mitt liv.


6 kommentarer:

  1. Bästa herr Gensfleisch zur Laden zum Gutenberg!
    Nu har jag läst på om herrns liv. Fastän du levde för länge sedan så kände jag till en del men inte allt.
    Man lär så länge man lever.
    Hälsa bloggerskan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Högt ärade Fru Karin af Pettas,
      Det gläder mig att få göra Er bekantskap. Med stort intresse har jag läst Er blogg, och beskådat fotografierna från Er vackra hembyggd.
      Det värmer mitt gamla hjärta att se att det ännu finns ungdomar som visar oss gamla vederbörlig respekt.
      Högaktningsfullt
      J. G. z. L. z. G.

      Radera
  2. :D
    Kom nyss hem och är både trött och känner mig lite sliten så jag tänkte jag ska hoppa över alla nyhetsflöden och istället leta upp lite roliga saker. Började dock med att scrolla bland inläggen i min läsare. Och vad får jag då se om inte detta inlägg.
    Jag vill inte verka otrevlig men bäste herr Gensfleisch zur Laden zum Gutenberg, jag tror minsann bloggerskans har humor så det förslår. Hälsa henne så mycket från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bästa Åsa,
      Förhoppningsvis skall en natts sömn skänkt Er den vederkvickelse Ni var i behov av.
      Om vi lär känna varandra bättre, skulle Ni snart inse att även jag har humor. Bloggerskans humor är lite svår att förstå, i synnerhet kan det vara svårt att förstå när hon menar allvar, och när hon skämtar. Denna synpunkt delar jag med flera personer.
      Eder
      J. Gutenberg

      Radera
  3. Bäste Johannes!
    Visst har vi dig att tacka för mycket - och det gör jag gärna, tack, tack - men du får allt vänja dig både vid att tilltalas på modernt vis med DU (hur tysk du än är) och att bloggerskan har egna synpunkter! Tillskansa dig något av hennes självironi och humor, det kan du behöva i dessa tider. Det har flutit en del vatten under broarna sedan din tid.
    Ditt projekt är fö fantastiskt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bästa Olga Katz,
      Det är inte lätt att anamma den nya tidens vanor. Bloggerskan och jag ha ingående diskuterat gamla och nya plägseder, jag kan i viss mån förstå hennes synpunkter, men Ni får ursäkta att jag har svårt att taga dem till mig.
      Det fröjdar mitt hjärta att ni uppskattar projektet!
      Er
      Johannes

      Radera