måndag 22 oktober 2012

Grattis Franz!

"Génie oblige."
                         F. Liszt

Franz (Ferencz) Liszt
22 oktober 1811 – 31 juli 1886

Om denne pianogigant finns så mycket att säga att jag inte vet i vilken ände jag ska börja — så jag överlåter åt den intresserade att segla ut på nätet och läsa om honom.
På Gutenberg finns en  biografi om honom: “Franz Liszt, av James Huneker”, bilderna är hämtad därifrån. Det finns också flera böcker med hans korrespondens:
Letters of Franz Liszt, Volume 1, "From Paris to Rome: Years of Travel as a Virtuoso," collected by La Mara and Translated by Constance Bache”
Letters of Franz Liszt, Volume 2: "From Rome to the End" collected by La Mara and Translated by Constance Bache”
Dessutom kan man där hitta en bok av Franz Liszt: “Life of Chopin



After a lithograph by Kriehuber in the N. Y. Public Library
Kriehuber   Berlioz   Czerny   Liszt   Ernst
A Matinée at Liszt's

Så upptäckte jag nyss, att en av tonsättningarna av Die Lorelei, är Franz Lisztz verk. Lite lustigt, eftersom jag så nyligen som i går tillsammans med en barndomsvän, sjöng den, och vi undrade vem som tonsatt den. Fast riktigt så här lät det inte i vårt kök i går.

2 kommentarer:

  1. Poäng!
    Antar att det var symfoniorkestern som saknades i köket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Tänk att jag inte insåg det på egen hjärna. Nästa gång Lena kommer, ska jag städsla en symfoniorkester. Med min organisationsförmåga (enligt dagens test) ska jag nog kunna få in en dylik i vårt kök.
      Margaretha

      Radera