torsdag 18 oktober 2012

Att runda av




När jag läser Anne-Maries inlägg om att runda av uppåt, så minns jag plötsligt en episod från mina tidiga tonår.
En helg hälsade på hos en kompis vars scoutkår hade anordnat en basar. Eva, min kompis, skötte ruljansen i den söta lilla kaffestugan. På den sortens tillställningar känner man i regel de flesta, eller känner åtminstone igen folk, men det fanns en medelålders dam som inte någon tycktes känna. Hon gick runt i alla stånden, och köpte massvis med lotter, vann en del, och köpte av allt som gick att köpa. Till slut slog hon sig ned i kaffestugan för att fika. På den här tiden kostade ett normalt fika på ett kondis under tio kronor, jag minns inte vad damens fika gick till, men när Eva skulle ta’ betalt sa’ damen “vi rundar väl av uppåt” och så stack hon till Eva en sedel, reste sig och gick. Eva bara stod och tittade på sedeln, sen rusade hon efter kvinnan, men visste inte vad hon skulle säga, så hon stammade något om att det var väl fel. “Nej, det är inte fel, ni gör så mycket gott, och” tillade hon, “brödet var också väldigt gott”. Så gick hon sin väg och Eva stod där och stirrade på en hundralapp.
En hundring då, motsvarar ungefär tusen kronor i dagens penningvärde.

Och på tal om att runda av, så har ju vi som är medlemmar i konsum möjligheten att genom att kryssa i en liten ruta tillåta att summan alltid rundas av, och de "avrundade" örena går till biståndsarbete.

4 kommentarer:

  1. Ingen dålig avrundning uppåt. Kan tänka mig att det var mycket pengar på den tiden. Tack för länkningen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,
      Det var minst sagt generöst, jag undrar fortfarande vem kvinnan var!
      Margaretha

      Radera
  2. Vilken solskenshistoria. Jag är säker på att den anonyma damen också njöt av det hela. Och vilken bra idé med konsums avrundning!

    SvaraRadera
  3. Karin,
    Det tror jag också - det är ju sån't man drömmer om; att kunna strö pengar omkring sig till behövande organisationer. Utan att behöva vänta och se om pengarna räcker till det nödvändiga räkningarna först.
    Den där avrundningen har konsum haft i många år nu - jättebra! Har för mig att man med jämna mellanrum får reda på hur stort belopp man skrapat ihop genom avrundningen.
    Margaretha
    på trappen

    SvaraRadera