torsdag 14 oktober 2010

Lands´ End

Crepe dress and Paletot by Lucien Lelong
from Art Gout Beauté October 1922

Modeintresserad som jag är har jag naturligtvis tagit reda på hur man ska klä sig så här på höstkanten.
Kan ni se för er hur jag vacklar runt i den här sortens skor?

Tror nog att det har framgått av den här bloggen att jag inte ägnar mig så värst mycket åt mitt yttre. Därmed inte sagt att jag inte uppskattar vackra kläder — men lever man som jag ett stillsamt liv på landet, så har man inte så stor anledning att klä upp sig. Att köpa något som jag använder en eller två gånger som se'n blir hängande, tycker jag är ett syndigt slöseri, både med mina pengar och jordens resurser. (Kanske är det därför jag inte får några skattelättnader, som straff för att jag inte håller hjulen igång?)
Nåväl, Jag har tidigare i mitt liv handlat en hel del kläder (från min synpunkt sett, en hel del) från den amerikanska firman Lands´ End. Kläder av hög kvalitet som jag varit mycket belåten med — kläder som jag fortfarande använder efter många år. I går damp det ned reklam från firman — de har tydligen etablerat sig i Sverige. Kul tyckte jag eftersom tull läggs på det man handlar i Staterna och det oftast kostar mer än det smakar.
Nu har jag skickat efter deras svenska katalog, men kan redan konstatera att kläderna blir bra mycket dyrare här än i USA. En skjorta som där kostar $49.50 (cirka 330:-) kostar här 599:-, en polotröja kostar $18.50 (cirka 123:-) medan vi får betala 249:- för den. Jag säger inte att det är dyrt, bara att jag nog inte kommer att ha råd att handla från dem. Synd eftersom jag verkligen gillar både deras service och kvalitet.

11 kommentarer:

  1. Modet var onekligen vackert på tjugotalet, fastän kanske aningen opraktiskt för flickor som bor på landet. Att köpa kvalitetskläder brukar annars löna sig. De som finns i min garderob har både blivit otrendiga och trendiga igen, annat är det förstås med kroppen som skall använda sig av dem..tillsvidare går det att klämma in den.. men födointaget som kroppen gör behöver förändras en aning, annars måste nyinköp göras och det är billigare på alla sätt att äta litet mindre för att kunna använda stillgoingstrongkläder.
    Karin

    SvaraRadera
  2. Karin,
    Visst var det ett piffigt mode - men långt ifrån alla klädde i det.
    Jag vet inte ens vad som är trendigt, men det skulle aldrig falla mig in att slänga något användbart.
    Se'n var det ju det här med kroppen... Jag tror alltid att jag ska sy om kläder, och sparar dem pietetsfullt. Ja, det händer ibland men inte så ofta som jag tänker mig.
    Har nog skrivit om det förr, det här med att kvalitet ofta inte är ett säljargument - vem 17 vill ha en blus i 20 år? (Så länge har jag nog haft en del av mina Lands´ End kläder).
    Naturligtvis lönar det sig att köpa kvalitetskläder - men man måste kunna hosta upp pengarna.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. jag handlar jättemycke från dom. fast jag låter syrran köpa det och sen skicka det till mig om jag inte handlar när jag hälsar på där. jag tycker oxå att det har bra kvalite på sakerna och jättebra service. en gång gick en tröja sönder när jag tvättade den andra gången då fick jag en ny.

    SvaraRadera
  4. Tyvärr funkade inte länken till Land´s End men jag kan nog googla fram den sen.
    Jag älskar ju kläder med kvalitet och har säkert saker som är användbara efter 20 år. Men jag köper på mig för mycket och ger bort efter hand - har flera glada mottagare. Fast jag får själv också ibland - kul!
    Bäst med dagens mode är att man kan ha vad man vill, vilken kjollängd man vill och vilka färger man vill. Eller är det att jag är så gammal att jag inte bryr mig??

    SvaraRadera
  5. Debbie,
    Vänner har köpt och skickat till mig några gånger - men det är trots allt en del besvär för dem. Och portot är inte billigt heller!

    Olgakatt,
    Nu funkar länken.
    För många år se'n bytte jag kläder med en del vänner, men så skildes våra vänner - och klädsmak också för den delen.
    Jag har nog aldrig tagit reda på vad som är inne - så jag vet inte om det är ålder eller en smaksak.

    Margaretha

    SvaraRadera
  6. Eftersom jag mannekängar emellanåt får jag handgripligt se vad som är inne. Men numera slipper jag visa sånt jag tycker illa om, haha.Så jag har vetorätt!

    SvaraRadera
  7. Olgakatt,
    Vetorätt är rätt!
    Jag har alltid undrat hur det känns att ha ett arbete där man måste bära en uniform som är ful. Eller att sjunga i en av de körer där alla är likadant klädda, det är ofta hiskeliga kläder eller skynken.
    Margaretha

    SvaraRadera
  8. Tänk... Den där damp ner i min brevlåda också igår. och jag har aldrig hört talas om dem förut... Snyggt var det i alla fall...

    SvaraRadera
  9. Mira,
    Det jag gillade med deras kläder - och förhoppningsvis är det så fortfarande - var att det var praktiska tidlösa baskläder.
    Margaretha

    SvaraRadera
  10. Jaettebra firma! Jag har precis skickat efter klaeder daerifraan. Saeg till om du vill att jag ska haandla aat dig, kan alltid skicka klaederna med naagon som reser till Sverige.
    Hoerde naagot om det gamla strulet, jag trodde det hade ordnat sig?
    Jag ringer!
    Take care!
    love,
    Q
    som synes inte har sin egen dator

    SvaraRadera
  11. Q,
    Tusen tack för erbjudandet - skriker till om det blir aktuellt.
    Strulet är det gamla vanliga, bor man på landet kan man glömma det där med en ansvarig. Det koms och gås - och många är gäss, och jag får börja från börja varje gång.
    love,
    M

    SvaraRadera