tisdag 26 oktober 2010

Grattis Charles William!


Reklam för Postum i
Svenska Journalen 1933
.
Visst har jag sett reklamen för Postum (med betoning på första stavelsen) i gamla tidskrifter, men jag har aldrig smakat drycken — och naturligtvis hade jag ingen aning om när, var och hur den tillkom. Men så läser jag i dag att det är C. W. Posts födelsedag. Det säger mig inte ett dugg, men så börjar jag läsa artikeln och en namn som Postum, Postum Cereal och Grape Nuts låter bekant.
Mina föräldrar kände mycket väl till drycken gjord på rostade cerealier, melass och maltodextrin. I U.S.A. fanns den på marknaden ända till 2007, då den plötsligt försvann från hyllorna till mångas stora förtret. Särskilt bland mormoner och sjundedagsadventister tycks Postum ha varit en mycket populär dryck, eftersom de varken dricker te eller kaffe.





Charles William Post
26 oktober 1854-9 maj 1914

.
Det här fotot av Charles William tillsammans med dottern Marjorie är det enda fotot jag hittar av honom på nätet. Desto fler finns av dottern. Den som har tid, och är intresserad av societetsliv, enorma egendomar, privata tågvagnar, och lustjakter kan ägna sig åt att läsa om henne.

Reklam för Postum i
The Technical World Magazine 1910
.
Charles inte bara grundade Post Foods, som köpte upp Jell-O, Baker's chocolate, Maxwell House och lite annat smått och gott och bytte namn till General Foods Corporation. Vilket köptes av Philip Morris, och gick ihop med Kraft Food och köpte in Nabisco... Inte lätt att hålla reda på vem som äger vem i den här branschen!
Han grundade även 1907 en mönsterstad i Texas, Garza County, från början hette den Post City men heter numera bara Post. Alkohol och bordeller var förbjudna — men jag kan hitta hitta någon uppgift om huruvida förbudet fortfarande gäller. År 2000 hade Post 3708 invånare.

5 kommentarer:

  1. Mycket får man reda på när man läser bloggar. Vilken tur att jag inte dricker kaffe eftersom jag förstår när jag läst detta att det är en av de värsta vanebildande drogerna som finns...

    SvaraRadera
  2. Det här med vad man får dricka eller inte i olika sekter är intressant.Om det är sant eller inte vet jag inte, men jag hörde en gång att mormoner inte får dricka Coca Cola men att Pepsi går bra.

    SvaraRadera
  3. Ingrid,
    Jag dricker inte heller kaffe, men inte av hälsoskäl utan därför att jag inte kan pina det i mig ens för att vara artig. Te som lär vara lika farligt dricker jag gärna.

    Olgakatt,
    Märkligt! Jag kan ingenting om innehållet i dessa drycker - men sa's det inte att coca colan ursprungligen skulle ha innehållit kokain. I så fall kan man ju förstå att den inte var tillåten för renlevnadsmän och kvinnor. Fast det var ju länge se'n. Men det borde man väl kunna ta' reda på. Jag kände en gång en avhoppad mormon, men jag vet inte vart han har tagit vägen.

    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Det är kunskapens dag idag. Men hos dej är det kunskapens dag varje dag. Du borde få pris!!!!
    kramen

    SvaraRadera
  5. Tack Pia,
    Nu blev jag ju prisad!
    Margaretha

    SvaraRadera