skip to main |
skip to sidebar
Att vika ut sig
Kampen mellan David och Goliat*. . Nyligen fanns en artikel i vårt lokala blad, om en 11-årig flicka som efter en hjärnoperation förlorat förmågan att gå, och därmed inte kan komma ut eftersom hennes mamma inte längre orkar bära henne. Kommunen ställer upp och installerar en trapphiss — men fastighetsägaren säger nej!
Ett par dagar senare är fastighetsägaren villig att se över hissmöjligheten.
Tänk att det det ska vara nödvändigt att vända sig till pressen för att göra sin röst hörd — att behöva sitta i en TV-soffa och gråta, eller figurera på tidningarnas förstasidor för att något ska hända.
Jag hade en läkare som uppgivet suckade och sa' att enda möjligheten för en patient att få rätt, är många gånger att vända sig till media.
Men det är inte alla som orkar eller vill vika ut sig offentligt för att få det man har rätt till.' The Fight between David and Goliath
1123 Mural, 82 x 75 cm Museu Nacional d'Art de Catalunya, Barcelona This mural, removed from the wall of the church of Santa Maria at Tahull, is one of the most famous surviving examples of Catalonian Romanesque painting. The artist of this painting is referred to as the Master of Tahull. The rigid hieratic saints or Christs enthroned seen in earlier works are here replaced by a vivid and expressive representation of the fight between young David and the champion Goliath, who is depicted in chain armour and armed with a spear and shield. When the fresco was first made it included a scene in which David and Goliath were depicted side by side, David using his sling and Goliath slain by the stone. These details have been damaged beyond restoration and there remains only this scene in which David beheads Goliath. Here too the colours have faded in the course of centuries. In the Romanesque fresco we see the decorative manner of representation characteristic of the Mozarabic miniatures, that is to say, the fight is not shown as taking place in any particular landscape setting, but is depicted against a background divided horizontally by lines similar to the fesses of a heraldic escutcheon. There is also some of the crudeness seen in miniatures, for example, the exaggerated size of the hands. But the fresco represents a conscientious effort to depict the story with great accuracy, for these murals served not only to decorate the church but also to instruct the people in Biblical history. The artist clearly attempted to give the faces of David and Goliath certain individual features, introducing also such realistic details as the carrion bird beside the body, the lively drapery of the cloak and the Jewish cap on David's head. The fresco dates from a period when the fight between David and Goliath was thought of as an Old Testament manifestation of the struggle between Christ and Satan. , UNKNOWN MASTER, Spanish , The Fight between David and Goliath , 1101-1150 , Spanish , painting , religious
Sverker i Plus är min favorit - han brukar kunna få den segaste försäkringsgubbe att krokna!
SvaraRaderaJag läste också om flickan som behövde en trapphiss. Det gavs inte ens en förklaring till fastighetsägarens trilska. Den var inte ekonomisk för kommunen skulle betala. Man undrar över människor... Ganska ofta läser man om dörrar till flerfamiljshus som är så tunga att en gammal människa med gånghjälpmedel inte kan öppna dem. Men fastighetsägaren vägrar åtgärda. Varför??
Olgakatt,
SvaraRaderaJa, man undrar verkligen. Förmodligen har mamman rätt, när hon i reportaget säger att de tycker att hissen förfular.
Jag blev förvånad därför att vår hantverkskooperativ hyr affärslokal av Ahlmarks, och de har varit jättebra värd. Men det är väl olika gubbar som bestämmer på olika ställen - dessutom har kanske de gamla gubbarna bytts ut sen jag var aktiv.
Margaretha