söndag 23 januari 2022

Överst på ”kortlistan”

  “There are perhaps no days of our childhood we lived so fully as those we believe we left without having lived them, those we spent with a favorite book.”

Marcel Proust, Days of Reading

Portrait of Katie Lewis 

Sir Edward Burne-Jones


Skulle tro att jag var elva eller tolv år, när jag först hittade Elizabeth Enrights böcker. Den där sortens böcker, som fick mig att glömma tid och rum — och, upptäcker jag nu, fortfarande har den förmågan. 

Jag har letat efter hennes böcker på nätet, men bara hittat några få av dem — och inte just de böcker jag letat efter. Men i går hittade jag de två böckerna om ”Gone-Away Lake”. Se’n blev inte mycket gjort.



Elizabeth (som var Frank Lloyd Wrights systerdotter) , började som illustratör, men gick snabbt över till skrivandet, och blev omgående mycket uppskattad och prisbelönt.

Andra författare (E. Blyton & M. Dickens, är ett par jag just nu kommer på) har också skrivit om barn som hittat övergivna byar, där de, mer eller mindre, klarat sig själva — men ingen har som Elizabeth gjort det så trovärdigt och roligt.


.                        Return to Gone-Away


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar