fredag 28 januari 2022

Fasters födelsedagsalbum

 

På dagens datum finns en vers av Atterbom:


”Hvad den skugga, som vi lifvet kalla,

Det gyckel, som vi nämna sorg och fröjd,”


resten besparar jag er eftersom min personliga uppfattning är det därefter bara går utför.

Däremot är dagens födelsedagsbarn, en intressant kille, som jag inte hört talas om tidigare — varför kan jag inte räkna ut.


28 januari - november 1870


Carl Johan Billmark var en välkänd och skicklig litograf — och akvarellist, som tyvärr började måla akvarell så sent i livet att det inte finns så många av hans akvareller kvar.


Läckö slott


Växtstudier


Konung Erik XIV:s fängelse Gripsholm


Klostercellsinteriör


Värdshuset Blå Porten




För den intresserade finns det mycket av hans konst att se på nätet.


Jag som aldrig provat på den här konstformen, passade på att läsa om hur det går till, och är ohyggligt imponerad av Carl Johan Billmarks konst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar