lördag 15 januari 2022

Lördag med Gutenberg

 

Är just på väg att gå förbi ”The Blue Book Magazine”, med dess fula omslag, när jag ser att det under ”The Hunter's Lodge Case” står Agatha Christie. Det måste undersökas — titeln är okänd för mig, och titelvinjetten sällsport ful, men vem kan motstå en okänd christienovell



The famous “little gray cells” of the great detective Poirot function admirably in solving what at first seems a particularly puzzling murder mystery.



Tom Potts was fooling with a gun
(Such follies should not be),
When—bang! the pesky thing went off
Most unexpectedly!


Ja, det är ett riktigt hål, rakt igenom hela boken!


Okänd är nog det minst användbara ordet när det kommer till nästa bok ”The Hole Book”, av Peter Newell. En bok jag, precis som min mamma, uppskattade långt innan jag kunde läsa.

Peter Newell både skrev och illustrerade böcker, ”The Hole Book” var en av tre böcker, där vi kan se resultatet av en händelse. ”The Slant Book” har jag skrivit om tidigare, och ”The Rocket Book”, finns även den hos Gutenberg.



Matilde Serao känner jag inte alls till — trots att hon nominerades till Nobelpriset i litteratur, fyra gånger. Nu har hennes första roman ”Fantasy”, från 1883, hittat till Gutenberg. En bok som jag är nyfiken på.




Gutenbergs blandning av högt och lågt tilltalar mig, där finns bekanta som Hemingway och Longfellow, men också anonyma skrifter som ”Society for Superseding the Necessity of Climbing Boys, by Encouraging a New Method of Sweeping Chimneys, Twenty-First Report, May 1, 1837 Här blir vi påminda om hur man utnyttjade småpojkar för att kunna sota trånga skorstenar — kommer att tänka på Lisa Tetzners ”Sotarpojken”. Boken kom ut 1941, men utspelar sig från 1838 och framåt.





Dairy Disagreeables Busy the Bacteriologists”, är en annan av alla dessa  upplysande skrifter, riktade till speciella yrkesgrupper, i det här fallet kan jag tänka mig att det är till mejerister, för det handlar uteslutande om smaken på ostar.




Jag kommer förmodligen inte att läsa ”The Almost Perfect Murder. A Case Book of Madame Storey (Madame Storey #7)”, av Hulbert Footner, men jag fascineras av författarens liv och det faktum att han skrev en populär deckarserie med en kvinnlig deckare, Madame Storey, som tydligen inte liknar någon annan detektiv.

 



Dagens sista fynd är skrivet av en kvinna med oräkneliga pseudonymer: ”The Letter of Instructions”, av Lily Adams Beck, varken bok eller författare, vet jag något om.ää



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar