måndag 18 juni 2018

Piontid


No garden can really be too small to hold a peony. Had I but four square feet of ground at my disposal, I would plant a peony in the centre and proceed to worship.
                                                                                                        Alice Harding

 Alice Harding, Mrs Edward Harding, för att inte förväxla henne med andra med samma namn, har fått både syrener och pioner uppkallade efter sig. Jag vet att hon skrev flera böcker om pioner  de finns i nytryck att köpa hos både adlibris och bokus, när de gavs ut första gången framgår inte   det är allt jag vet om denna dam.

Varför jag tillbringade all den tiden på nätet när jag kunde ha rådfrågat en av mina pionböcker, vet jag inte. Men när jag plockade fram "Peonies," The imperial Flower" av Jane Fearnley-Whittingstall fick jag veta en aning mer. Alice Harding var från New Jersey, bodde delvis i New York, men odlade sina pioner på sina ägor i New Jersey. Man refererar till henne som pionexpert, och hennes böcker kom ut från 1917 och några decennier framöver.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar