lördag 2 juni 2018

En samling af (i ena kanten) hopfästa l. sammanhängande blad

“A good library will never be too neat, or too dusty, because somebody will always be in it, taking books off the shelves and staying up late reading them.” 
                                                  Lemony Snicket 


Nej, prydligt är det inte i mina bokhyllor, och att påstå att de är dammfria är att ta i. I morse letade jag efter en bok som jag visste att jag nyligen sett ― men inte kom ihåg var. Jag kunde snabbt konstatera att den inte stod där den borde, så jag blundar och försöker se framför mig var jag senast såg den. Det hjälper inte, så det är bara att börja leta ― problemet med att leta i hyllorna är att jag hittar så många intressanta och/eller bortglömda böcker att jag snart glömmer bort vad jag letar efter.
När jag går där och läser på ryggarna så börjar jag fundera över hur många timmars arbete som står i hyllorna. Att skriva en bok är ju inget man gör i en handvändning, inte ens om det är en dålig bok, och somliga fackböcker har säkert krävt många års forskning innan de hamnat hemma hos mig. 
Hur många års arbete representerar mitt bokbestånd? Tanken svindlar när jag ser mig omkring i rummet med flest böcker. Om jag tänker mig att varje bok, lågt räknat, tagit två år att skriva så har jag bortåt 1000000 års tankemöda runt väggarna.


Med mig ut får jag en nätt liten trave att gå igenom ― och ja, jag hittade boken jag sökte.



4 kommentarer:

  1. Du har nog fler böcker än mej men det verkar som också jag har massor av tankearbete i mina hyllor. Något jag aldrig tänkt på så spännande att du skriver om det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Britt-Marie,
      Det behövs verkligen inte många böcker innan man kommer upp i ofattbara "tanketimmar".
      Margaretha

      Radera
  2. Verkligen en spännande tanke, som ger ännu fler tankar. Tack för en ny vinkel på böcker och läsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolja,
      Det skadar inte att tänka från olika håll ibland - jag kan bli förvånad över hur många håll det finns.
      Margaretha

      Radera