måndag 2 maj 2016

Faktaböcker för barn

Har du tips på faktaböcker för barn, så skynda över till vadviläser, och berätta om dina val. Jag grabbade en handfull av husets böcker, utelämnade de allra äldsta, men har inte kollat om mina böcker går att få tag på i handeln, för även om de inte är urgamla, har de alla några år på nacken.

"Fjärilsriket" av Göran Bergengren och Ingvar Björk från 2000.

Och så en bok om Carl von Linné och hans gris. "Blomstergrisen" av Björn Bergenholtz, 2003.


"Så funkar småkryp" av Teresa Romano och Heléne Gylter, 2005. En bok som inspirerar till upptäcktsfärd i närmiljön.

"Stora maskboken" av Pernilla Stalfelt från 2002, är inte en faktabok, utan en rolig bok som leker med ord.

"Mats och Mia hittar småkryp" av Bjørn Eidissen och Olgunn Ransedokken, 2006.

"Husdjurens vilda liv" av Stefan Casta och Staffan Ullström från 1997, med mycket text, är inte för de allra minsta. Men de lite äldre barnen tycker det är kul att lära sig om våra tamdjurs vilda ursprung.


 "Den vilda staden" från 1994, även den av Stefan Casta och Staffan Ullström, riktar sig till lite äldre barn. Jag kan tänka mig att stadsbarn kan ha mycket glädje av den.

"Lilla rymd-skolan" av Ewa Malmborg och Lisa Sollenberg, 2000.

"Färg. Lek och experiment" av Ann Forslind från 1982 är en annan bok som passar bäst för de lite äldre barnen.

2 kommentarer:

  1. Men åh vad många bra tips!! Tackar! Ska försöka få tag i flera av dem på biblioteket, tror inte det ska vara några problem. Så funkar småkryp, Stora maskboken och lilla rymdskolan tror jag skulle uppskattas mycket här hemma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. vadviläser,
      Så bra att du fick några tips.
      Jag är så barnslig att jag njuter av den här sortens böcker.
      Margaretha

      Radera