söndag 15 maj 2016

Att se in i framtiden

Till detta behöver du bara en knippe gräslök och en spåkärring — eller möjligtvis gubbe.
Allt du behöver göra är att släppa ner gräslöken på ett bord, och sedan tar spåkäringen vid, och med ledning av hur stråna har fallit, kan hon berätta hur din framtid ser ut.

I Europa har gräslöken odlats sedan medeltiden, men långt dessförinnan, för bortåt 5000 år sedan, kände man till den i Asien.
Den har tillskrivits många goda egenskaper och sägs innehålla både A och C vitaminer. Och så lär den hålla insekter på avstånd, men jag har inte förstått om man först ska förtära gräslöken eller om man ska ha en bukett bakom örat  det gäller att prova sig fram. Men bin gillar den, så det är att rekommendera att ha några tuvor i trädgården som man låter gå i blom. Om inte annat så för att hänga knippen av torkad gräslök runt om i huset, eftersom den inte bara håller insekterna borta, utan även skrämmer bort onda andar.
Jag tror bestämt att jag ska snart ska prova gräslökspannkakor!

"Finnes wild på Gottland och Öland, äfwen som på stränderne i Roslagen. Den odlas allmänneligen i kåltäppor och Köks-Trägårdar til Kökets behof, där den mycket nyttjas i Såser, äfwen som på en del orter hos allmogen den brukas i Grönkål. På någre ställen brukar Bonden äfwen at småskuren älta den in i nykärnat Smör, hwilket de i synnerhet bruka til resekost. Gräslökens bruk i Pannkakor, Äggröra, Fiskdoppa m. m. hos allmogen är nogsamt kändt. På en del ställen planterar man den såsom infattning omkring rabatter. Utan att kunna angifwa någon orsak hwarföre, brukar Bonden på åtskillige ställen at imellan den omplanterade Gräslöken betäcka jorden med små platte stenar." 
Ur Försök til en Flora Oeconomica Sveciæ av A. J. Retzius (1806)

6 kommentarer:

  1. Kul, det visste jag inte om gräslöken, fast det är en sav husets favoriter.
    Kan du rekommendera någon spåkvinna?
    kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Jag kan spå dig, om du prost behöver en spåkärring - jag spår bara ljus framtid!
      Margaretha

      Radera
  2. För att inte tala om att den är helt oumbärlig till sill och potatis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Fast sill är ju umbärlig.
      Margaretha

      Radera
  3. Om det ska vi nog inte diskutera, du och jag. 😁
    Men efter ett år i USA var det sill och potatis jag längtade mig sjuk efter. Med gräslök och gräddfil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Nej, det är nog bäst att vi avstår - fast vi kan ju enas om att gräslök är, i det närmaste, oumbärligt.
      Kn inte komma på att jag någonsin längtat mig sjuk efter någon speciell mat - men mins att jag, i barndomen, tyckte det var konstigt att mjölk inte var den naturliga måltidsdrycken på kontinenten.
      M

      Radera