tisdag 3 maj 2016

Divaner, draperier & kuddar

"Svårast är det för dem, hvilka hafva håg för det vackra, men ej mycket råd att tillfredsställa denna håg, att erhålla någorlunda stilfulla möbler. Ty de äldre, stilfulla och bekväma möblerna äro dyra. De äldre, stillösa, från 1840–1870-talet, med sina lösa, svängda former, sina meningslösa, ofta påsatta utskärningar, äro stundom bekväma men afskyvärdt fula. De helt modärna, jämförelsevis billiga möblerna – järnsängen, inventionssoffan, lavoiren, matbordet – äro bekväma, men ofta lika fula. Särskilt vidrig är den inventionssoffa, som kallas turkisk divan, en dammgömma om dagen, en usel liggplats om natten; den fulaste klumpighet – i synnerhet med den vanliga klädseln af dåligt, mörkfasonerat möbeltyg –  hvilken kan vanpryda ett rum!
Men med litet omtanke, litet möda kan man dock lyckas erhålla ganska vackra möbler för billigt pris. Sålunda har man i de flästa hem några reservmadrasser och kuddar för gäster. Om man af omålat trä gör en ställning t. ex. 2 meter lång, 80 centimeter bred och 35 centimeter hög; spikar en sadelgjordsbotten ofvanpå denna, därpå lägger sina öfverloppsmadrasser och kuddar, öfver alltsamman breder ett skynke af boj, fris, eller hemmaväft tyg samt ställer det hela med ena sidan mot en vägg, utmed hvilken man staplar kuddar – då har man en vacker “divan“, bekväm att sitta i, härlig att hvila på om dagen och i en handvändning förvandlad till bädd för någon familjemedlem eller gäst. Ett målat öppet bord – på hvilket står ett stort handfat och dito kanna – är den bästa och renligaste lavoar."
Ur Ellen Keys "Skönhet för alla"
Ellen Key borde ha haft en heminredningsblogg!
Jag kom osökt att tänka på Ellen, när jag häromdagen gjorde ett tappert, men inte särskilt framgångsrikt, försök att sortera textilier. Visst är det en aning överväldigande, med alla de tusentals timmar kvinnokraft som ligger dolda i mina skåp, lådor och väskor — men mest fyller det mig med glädje, och vördnad inför mina föregångares kunskaper. Kunskap som på ett självklart vis överfördes från generation till generation. 
Problemet är att jag skulle behöva en större herrgård om jag ville nyttja allt som ligger nedpackat — men några planer på att skaffa en herrgård har jag inte, däremot vill jag gärna använda en del av textilierna, men hur? Jo, det kvadratiska broderade stycket är inte svårt att sy en kudde av, bara jag väver ett bakstycke till det först. 
 Men de andra två, är jag lite osäker på vad jag ska göra med, eftersom jag inte vet vad de var avsedda för. Den långa gröna remsan med en stiliserad bladranka, har kanske varit del av ett draperi — och draperier är utmärkta i dragiga gamla hus — men då behöver jag väva resten av det draperiet. 
Innan jag såg att de två remsorna med rosor på, var två stycken, trodde jag att det var ett spjällband, vilket man inte har så stor användning av, om man inte har en kakelugn — och dessutom redan har några sådana band. 
Goda råd mottages tacksamt!

4 kommentarer:

  1. Jättefina allihopa! Den översta är nog min favorit. Hur stor är den gröna? Jag mera hur mycket till måste du väva för att få ett draperi?
    Nej, jag vet inte heller vad du kan ha rosorna till de är söta, men inte så mycket Margaretha.
    kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flette-Mette,
      Nej, jag är inte lika söt som rosorna! Jag håller med.
      Orkar inte resa mig just nu, men på ett ungefär är den gröna remsan kanske en halv meter bred, och lika lång som jag - drygt 160 alltså.
      Jag gillar också den översta, som nog har legat i ljuset (som kudde?), för den är rätt blekt, det som nu är gyllene, var olivgrönt en gång.
      Margaretha

      Radera
  2. Jag känner igen banden med rosor på...i min ungdom fick jag göra sådana i skolan, så gott som likadana. Brickband! Att hänga brickorna i....då behövs två band som förenas i en ring upp till.
    För övrigt vad gäller möbler och ekonomi i dagens läge. NU lönar det sig att köpa gamla antika möbler för nästan inte några slantar alls i jämförelse med moderna mindre hållbara. Synd att man inte behöver varken det ena eller andra längre.
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Naturligtvis är de avsedda till brickband - men det hade jag inte en tanke på. Men jag har ingen längtan efter brickband, så jag får nog göra något annat av dem.
      Nej, mer möbler har jag inget behov av - utom bokhyllor - så jag hoppas att jag inte kommer att snava över något snyggt som jag vill ha!
      trevlig nyårsafton!
      Margaretha

      Radera