lördag 22 juni 2013

Ordning och reda

  
har jag på ett enda ställe i huset — och det, tack vare en gammelmoster.
Kan inte riktigt bestämma mig för vad jag ska kalla den här organisatören, som hänger på insidan av dörren till handkammaren. Jag gissar att den syddes för 70, kanske 75 år sedan — och den har nog varit använd hela tiden. Knappast bortkastad kvinnokraft! Tvärtom, dessa mostrar (jag vet inte vem av de fyra systrarna som sydde den) var alla oerhört kreativa och det fanns inte mycket i textil väg som de inte kunde — jag är säker på att det skänkte dem en stor tillfredsställelse att tillverka användbara saker för hemmet.


Men jag grunnar allt på hur p blev till q (mind your p’s and q’s!) var förlagan felaktig, tänkte den sömmande mostern fel — eller tänkte hon inte alls.

2 kommentarer:

  1. Ack, det rutiga skolslöjdstyget! Vilka minnen det väcker...
    Såna här organisatörer är jättebra - när man kommer ihåg att använda dem. Jag har en tendens (ja, mer än en tendens) att lämna grejorna längs en väldigt osnitslad bana innan de når sin rätta plats - om de ens har nån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Jag är väldigt svag för den här sortens präktiga tyger.
      Den här organisatören är nog den enda som jag verkligen använder. Under årens lopp har jag inrättat oräkneliga mer eller mindre praktiska hjälpredor, som på sin höjd har fungerat i en vecka. Å andra sidan, vet jag i regel var saker finns, så länge jag inte städar!
      Margaretha

      Radera