måndag 8 juni 2020

Bohvete

Får jag tid, så kommer jag, sa’ bohveten.


Bovete (Fagopyrum esculentum (Moench)
är en växt vars frukter används för att göra 
mjöl och gryn. Namnet till trots är bovete inget 
sädesslag, utan är nära släkt med rabarber och 
ängssyra. Namnet kommer från nederländskans 
boekweit som betyder bok-vete, vilket syftar 
på att kornen liknar bokollon och deras 
smak och användning påminner om vete.
                                                  från Wikipedia

Vad allt får man inte veta om man strosar runt i SAOB‽ Jag botaniserade bland ord som började på B, och landar på BOHVETE, eftersom jag gillar bovete läser jag vidare — det finns mycket intressant att läsa om alla orden om man läser hela texten. Så här får jag veta att Linné omnämner bovete på 1750-talet:
Bohvete, brukas mäst til gröt, bakas ock bröd deraf för nöd skull.
Bohvete gör de vida sandfälten (i Skåne) snöhvita och af honung välluktande.
Och om du drabbas av rödsot så blir du hjälpt av "Ris- Hirs- eller Bohvetesoppa".
Har man tur så finns det ett eller fler ordspråk omnämnt — ibland helt obegripliga för oss nutida människor, men i regel följer en förklaring. Om ordspråket som jag inledde inlägget sägs det: "med syftning på att bohvetet mognar sent"
Läser man vidare får man lära sig att i Runebergs hem "bestods bohvetegröt till middagen tre gånger i veckan"  
Bland sammansättningarna går det att hitta mycket intressant, så även här, för nu hittar jag "BOHVETEMUNK, visst bakverk", med hänvisning till Warg. Jag har ingen aning om var jag ställt min "Hjelpreda I Hushållningen För Unga Fruentimber", så det tar några dagar innan jag hittar receptet.

Fraktur kan vara lite knepigt att läsa innan man vänjer sig, men receptet är enkelt:

Bohwete-Munkar.

Tag et halft stop hård-kokad Bohwete-gröt, som är kall, dertil lägg 6 ägg, et halft qwarter smält smör och litet salt; rör det wäl tilsammans och grädda i munkpannan; första gången smörjes pannan, men sedan behöfs det ej.
För den som vill prova receptet finns här en omvandlingstabell.
Det finns många olika munkrecept, förutom alla andra spännande recept. Jag som letar efter det perfekta kexreceptet, tror ändå att jag avstår från Cajsas Kiäks.
Kiäks.
Man twättar först saltet ur et halft skålpund smör, och arbetar det med en slef i et diupt stenfat, at det blifwer som et skum, sedan lägges et skålpund rifwit såcker dertil, 14 ägg, nemligen 8 med hwitan och 6 med bara blomman, 12 lod fint hwetemiöl, et lod canel, litet muskottblomma, et halft lod cardemummor, något succat, skurit i tärningar, och et skedblad Canarie-sec; detta röres rätt wäl tilsammans och gräddas uti små pastay-former i ugnen, hwilka måste smörjas förr än det slås uti dem. De kunna ock bakas på papper och krommas som smörmunkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar