tisdag 30 juni 2020

Henry Blogg

Head and Shoulders of Henry Blogg (1876–1954)  
Margaret L. Hodgson, 1912–1952

Det händer rätt ofta att jag blir nyfiken på vem människorna på en målning var, för det mesta får jag fortsätta att undra, för råkar det inte vara en känd eller rik (ofta båda delarna) person, så är det omöjligt att få någon information om dem. Det är synd, för jag är övertygad om att alla människor bär på en intressant historia. Titeln på en av Lena Larssons böcker var "Varje människa är ett skåp", och visst är det så! (fast jag har inte läst boken).
Förmodligen hade min blick bara glidit förbi målningen av Henry om det inte varit för att han påminde mig om Karins fiskargubbe. Att han sedan hade ett namn som skrek efter att bli bloggad om, gjorde att jag bara blev tvungen att ta reda på vem han var. Det visar sig att i hans skåp finns det ovanligt mycket att berätta om. Han lär ha varit en vänlig, tystlåten man med en stillsam humor, dessutom hade han ett gott omdöme, var helt orädd och snabb att fatta svåra beslut  egenskaper som gjorde honom till en mångfaldigt belönad livräddare. Under sin 53 aktiva år räddade han 873 människor, och minst en hund. Här har jag lite svårt med den svenska terminologin, men jag lärde mig just nu att "coxswain" betyder kapten på en mindre båt  i hans fall en livräddningsbåt. Och när jag läser om alla hans bragder så förstår jag att i början av 1900-talet innebar det att man rodde sina båtar, för det mesta i oväder som jag tror att vi landkrabbor har svårt att föreställa oss. 
Här kan du läsa mer om honom

2 kommentarer:

  1. Henry Blogg! Bara en sån sak ...
    Så han var också inom sjöräddningen, precis som min "fiskargubbe" som visade sig vara kapten på en livräddningsbåt. 873 personer och en hund – inte illa. "Min" kapten lär ha räddat drygt femhundra, något som gav honom ära och berömmelse i Nederländerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Det vore kanske bra om vi hade fler politiker av samma kaliber som våra fiskegubbar!
      Margaretha

      Radera