måndag 25 september 2017

Vad jag lärt mig i dag


Jag trodde jag kände till de olika betydelserna, och ursprunget, till ordet nail — men hej vad jag bedrog mig!
Det insåg jag när jag hittade den här rök-mössan i The Lady's Album of Fancy Work for 1850, by Unknown. Nej, jag har inte börjat röka, tycker bara att den är piffig, jag har inte ens några planer på att tillverka en slik huvudbonad — men jag vill veta hur den är gjord så jag läser beskrivningen:

36. SMOKING CAP. (EMBROIDERY IN BRAID.)

Materials—Claret-coloured velvet, gold braid, and a gold band and tassels.

Six pieces of velvet, three nails in length, and the width given in diagram will be required, and these must be sloped to a point. Draw the designs upon the velvet with a white crayon, and sew on the braid; arrange the patterns in alternate order; neatly join the pieces of velvet, and edge each joining with braid; line with silk, and finish with band and tassels.

Spikar kan ju vara olika långa, så jag inser att det här är ett av många gamla mått, jag aldrig hört talas om. 

nail

n.
1. slim, pointed piece of metal hammered into material as fastener.
2.
a. fingernail or toenail.
b. claw or talon.
3. Something resembling a nail in shape, sharpness, or use.
4. measure of length formerly used for cloth, equal to 1/16 yard (5.7centimeters).

Knappast en kunskap jag kommer att ha användning av, men medge att det är roligt att veta!

Boken är rolig att bläddra i, men man ska vara mycket bevandrad i gamla textila tekniker för att förstå beskrivningarna.
 

2 kommentarer:

  1. Oj vilka långa naglar! Jag tänkte att det är ju logiskt: om man har aln (underarm), fot och tum är nagel nästa mindre enhet. Men en "nail" är längre än en tum, så där föll den teorin. Så en nail verkar mera vara en tvåtumsspik. Lite drygt. Jättefin mössa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Ja väldigt långa om man jämför med mina stubbade.
      Spännande med gamla mått - många ord känner jag ju igen som mått, men jag minns sällan varken om det är volym, vikt eller något annat.
      Visst är mössan tjusig, och jag tror den fungerar ännu bättre på en icke rökare. Det finns en till med samma stuk i boken, den kallas grekisk.
      Margaretha

      Radera