söndag 24 september 2017

Dagens konstrunda

Stockholm by Night 
Alfred Wahlberg 

ägnade jag huvudsakligen åt svenska konstnärer som jag inte kände till sedan tidigare. Som Herman Alfred Leonard Wahlberg (1834 - 1906). Okänd är han ju inte, men jag kan tänka mig att landskap inte är det mest gångbara på dagens konstmarknad — och är det vad en konstnär ägnat sig åt, är risken stor att man blir bortglömd.
Sommarlandskap
 Alfred Wahlberg 

Så hittar jag  Martin van Meytens, och inser efter en stund att jag tidigare sett hans två bilder på en bedjande nunna — framifrån hur sedlig som helst, men bakifrån med rumpan bar. Men mest tycks han ha målat porträtt av alla Europas kungligheter och adel.
självporträtt, ca 1740
Kröken på hans lillfinger får mig att förmoda att han gillade att dricka kaffe ur lövtunna koppar, med krökt lillfinger, och skvallra med hovet.
Men bilden som fångar mig är Ladies' Carousel från 1746.

Jag undrar vad i all världen damerna håller på med, och hittar så småningom den här förklaringen:
The Ladies' Carousel in the Winter Riding School, painting, after 1743
Schloß Schönbrunn Kultur- und Betriebsges.m.b.H.Schloss Schönbrunn Kultur- und Betriebsges.m.b.H.
The Ladies’ Carousel was part of the festivities held to mark the re-taking of Prague by Austrian forces during the War of Austrian Succession.
Det finns många sätt att roa sig på.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar