onsdag 4 januari 2012

Grattis Jakob!

Jakob Ludwig Carl Grimm
4 januari 1785 - 20 september 1863 


För de flesta av oss är nog Bröderna Grimm ett begrepp, och vi tänker sällan på bröderna som individer. Kanske tänker vi inte heller på att de gjorde annat än tecknade ned sagor. För den intresserade finns en hel del att läsa både om Jakob och hans lillebror Wilhelm — bland annat på den här hemsidan.

Bröderna Grimms sagor finns hos Gutenberg, i några olika utgåvor. De flesta på engelska.
Här på bloggen har vi talat om bröderna tidigare.
Mer om Bröderna Grimm
Så olika man ser på barn
Frau Holle vårstädar
4

2 kommentarer:

  1. Jag läste alla sagor jag kom åt när jag var liten, men tog inte några särskilda intryck av dem. Sagor var sagor och man visste att det bara var påhitt. Häxan som brann upp i ugnen och barnen som jätte slukade till frukost ägnade man inte en tanke.

    Har man en trygg och bra barndom f.ö. tror jag inte några barn tar skada av att läsa sagor, som man trodde i början av 70-talet, när jag blev färdig lärare. Då var det mer eller mindre förbjudet att läsa sånt för barnen!

    SvaraRadera
  2. Ingrid,
    Sagor var sagor och hade ingenting med verkligheten att göra för mig heller. Jag visste ju inte ens att det fanns prinsessor och prinsar i levande livet - och blev jättebesviken när jag fick se en bild på prinsessan Christina, och en människa sa' att det var en prinsessa. Ful och inte alls prinsesslik var mitt omdöme.

    Jag har alltid berättat (aldrig läst) sagor för ungar, oavsett vad som varit inne eller ute.
    Margaretha

    SvaraRadera