onsdag 19 augusti 2009

Mode á la Gutenberg


Home Dress
0
Medan jag väntar på att tankeförmågan ska åter-vända, förhoppningsvis med lite företagsamhet i släptåg, så botaniserar jag hos Gutenberg. I Harper's New Monthly Magazine, Volume 1, No. 3, August, 1850, finns en artikel om sommarens mode.
Jag som hasar runt i väl begagnade kläder, XXXL, och ser ut som en mycket övervintrad hiphoppare (eller stavas det bara med ett p?) kan bara glädja mig åt att jag slipper snöra mig. Jag klär mig på två minuter – undrar hur lång tid det ta'r att klämma ihop sig och trä' på sig en så'n här hemma dress. Se'n vet jag inte om jag ska avundas eller beklaga den ljuva mön här ovan, som förmodligen inte behövde befatta sig med simpla kökssysslor och slikt arbete. Inte heller kan jag tänka mig att någon i den klädseln kom på tanken att klippa gräs eller rensa rabatter.

6 kommentarer:

  1. Ja, kära söta... De var därför de dånade hela tiden, de här missussarna. De var så hårt snörda att de inte fick luft när det började bli lite upprört...

    De skulle bara vara dekorationer som satt still i skuggan och sydde på något onyttigt... Krakarna.

    SvaraRadera
  2. Alla var nog inte enbart dekorativa - jag tror att många av dessa dekorativa kvinnor styrde hemmet, inklusive maken, med järnhand.
    Jag skulle inte vilja ha tillbaka den tiden och de konventionerna, men ibland undrar jag om dagens konventioner är så mycket bättre.
    Jo, vi slipper snöra oss...
    Men när jag ser vad dagens unga tjejer tror att de måste leva upp (ned) till blir jag fundersam.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Helt klart är dagens unga kvinnor också snörda. Fast inte med snören och korsetter...

    SvaraRadera
  4. Frågan är vilken sorts snörning som är svårast att ta' av sig.
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Har du bytt stil? Jag tänker alltid på dig som superkvinnlig med långa kjolar och långt hår och välvårdad!!
    Jag vet inte om jag gjorde fel som skrev en kommentar på ett gammalt inlägg (om amerikaresan) läser du dom oxå?
    Kajsa K.

    SvaraRadera
  6. Kajsa,
    Långt hår har jag ju fortfarande - och långa kjolar i den mån jag har kjol. Jo förresten, det har jag rätt ofta, men välvårdad? Jag tror din syn på mig grundar sig på att du nästan bara har träffat mig i officiella sammanhang, och då kammar till och med jag mig.
    Du kan lämna kommentarer på vilket inlägg du vill, och jag får det i ett mejl, så jag såg den kommentaren också - och svarar på den där du skrev den.
    M

    SvaraRadera