torsdag 13 augusti 2009

Bildens betydelse

Mira skrev nyligen om antroposofernas grafiska profil. Jag konstaterade att jag är lika tokig som hon – jag kan köpa en bok som jag inte är intresserad av om jag tycker om illustrationerna. (Lika knäppt som att jag kan läsa en tråkig bok om den har ett vackert språk).

När jag inte vill/kan/orkar göra vad jag borde så flyr jag gärna till bilder. Konstböcker är förträffliga när man inte förstår vad man läser! Och nu i dataåldern så finns ju Gutenberg, en bottenlös källa att hinka upp både bilder och böcker ur.


Istället för att göra något pro-duktivt har jag på sistone letat bilder på Guten-berg – eskapism, ja visst. Böcker om Spanien går jag normalt förbi, men de här illustrationerna kunde jag inte motstå. Kan inte riktigt sätta fingret på vad i bilderna som fångade mig – kanske en nostalgisk känsla, boken är från 1957 och många av min barn-doms böcker hade den här typen av illustrationer.
Den här barnboken av Dee Day om Spanien heter "Getting to know Spain" och har illustrationer av Don Lambo.
0

Som barn valde jag systematiskt bort böcker med illustrationer, en bok skulle vara tjock, ha liten text och helst inga illustrationer och vykorten läste jag, men vände aldrig på dem. Så det förvånar mig en aning att jag på gamla da'r gärna tittar på bilder utan text. Ändå var jag intresserad av bilder – jag ritade och målade mycket – men det skulle inte vara illustationer som bara tog plats från den mer intressanta texten.
Nu ska jag titta på fler bilder, så småningom åter-kommer jag förhoppningsvis med några av dem.

bild subst. ~en ~er
ORDLED: bild-en
1 (plant) föremål som för synsinnet återger en del av verkligheten el. ngt som kunde vara verkligt; om teckning, målning, fotografi m.m.: bildformat; bildkomposition; bildreportage; bildsida; frimärksbild; färgbild; gruppbild; helbild; närbild; omslagsbild; ögonblicksbild; en medalj med konungens ~; på ~en ser man gränden strax till höger om domkyrkan; text och ~er är dåligt samordnade; hans ~er har utvecklats i romantisk riktning; i det moderna samhället översköljs vi av ~er
BET.NYANSER: a) utvidgat till tre dimensioner [i sms.]: fallosbild; helgonbild b) om det optiska fenomenet i sig: röntgenbild; spegelbild; linsen projicerar en ~ på näthinnan c) allmännare om ngt (i verkligheten) som ger tydliga synintryck {efterbild} [mest i sms.]: bildverkan; stjärnbild; en tilltalande stadsbild d) om (ungefär) det skolämne som förr hette "teckning": hon undervisar i svenska och ~ e) överfört om hörselintryck: klangbild
KONSTR.: en ~ (av el. på ngn el. ngt)
HIST.: sedan 1707; av ty. Bild med samma bet.; av omdiskuterat urspr.; jfr beläte

2 föreställning som ger en helhetsuppfattning (av ngt) vanl. av ngn komplicerad företeelse med många ingående delar {begrepp 2, åskådning 1}: helhetsbild; verklighetsbild; rapporten ger en god ~ av det ekonomiska läget
IDIOM: komma in i ~en komma med i (det givna) sammanhanget
KONSTR.: en ~ (av ngn el. ngt)
HIST.: sedan ca 1670; se bild 1

3 (beteckning för) företeelse som ett visst tankeinnehåll (kan) liknas vid särsk. i litterära framställningar {liknelse, metafor, symbol 2}: bildlig; bildspråk; sinnebild; han talar gärna i ~er; korset såsom ~ för den kristna tron
HIST.: sedan 1721; se bild 1

2 kommentarer:

  1. Och så har jag fått en spännande lektion! :-)

    Men måhända har jag missat något, för den där Gutenberg (förutom boktryckar-G, då) får du gärna berätta mera om...

    SvaraRadera
  2. Den ursprunglige Gutenberg tycks ha varit en intressant snubbe - läste om honom på Wikipedia för en tid se'n. Minns jag rätt var han guldsmed från början.
    Ämnet Project Gutenberg är outtömligt - har skrivit en gnutta av allt som finns att säga, på bloggen nu.
    Margaretha

    SvaraRadera