måndag 25 november 2019

LÄSA

Alice Reading beside a Cup of Tea, 1907
kanske är det OK att dricka te medan 
man läser, bara man inte äter något till?

[samma ord som LÄSA, v.Bet. ”läsa” (eg.: plocka bokstäverna samman till ord) har i nord. spr. övertagits från fsax. o. fht., där den uppkommit gm översättning av lat. legere, samla, läsa]
 uppfatta innebörden av skrivtecken o. omsätta den fortlöpande följden av dessa i motsvarande föreställningsinnehåll (varvid detta antingen kan tyst tillägnas l. högt uttalas med motsvarande ord, satser o. d.). Läsa högt, tyst. Läsa ett brev, en bok, en författare. Har du läst tidningen i dag? Läsa i en bok, en tidning, äv. (numera bl. i Finl.) på en tidning. Läsa om ngn l. ngt. Han är samtidens mest läste författare. Läsa vid ljus. Ligga och läsa (i sängen). Läsa korrektur

SAOB:s exempel på hur man kan (kunde) använda orden är i allra högsta grad nöjsam läsning  i synnerhet de moraliserande exemplen piggar upp mig.
Barn må ej på en gång läsa och äta: ty det får trögt minne.
Så månge, som beqwemlige äro och råd hafwa, skola lära i book läsa. 
Intill sitt 84 .. år, las han den finaste stil. 

Man kan
Läsa till maten
Läsa för prästen

Läsa lusen av någon

Jag är tämligen säker på att många av er ibland är LÄSSJUKA ett numera utdött ord som ibland kallades för LÄSLUSTIG, LÄSLYSTEN, LÄSHUNGRIG, LÄSHUGAD eller så kunde man säga  LÄSGIRIG. Uppenbarligen har det i alla tider funnits de som längtat efter att få dra sig tillbaka till sin läsvrå. Men går läsningen till överdrift kan man kallas för LÄSTÖLP, så det är bäst att ta det lite lugnt. I synnerhet kvinnorna fick nog smussla med sina böcker för att bli kallad för LÄSERSKA eller ROMANLÄSERSKA var inte positivt: En ung man, som gråter likt en gammal läserska, det är dock något betänkligt.

Var man lärarinna kunde man bli kallad för LÄSMOSTER 
Hur en plugghäst ser ut berättade jag för några år sedan, och läser nu att den ibland benämndes LÄSBAGGE.
Reading Stand 1935/1942

 En LÄSSTÄLLNING kan både vara ett ställ för boken, och den ställning som läsaren intager.
Jag inser att jag nog borde sy mig en LÄSROCK (avsedd att användas vid läsning (o. studier))  undrar hur den ska se ut.
Har du någon LÄSTREVLIG bok på gång?

Reading Lamp 1941
Och som jag sagt så många gånger förr, är jag evigt tacksam för att jag har elektriskt ljus när jag ska läsa! 
Nu tänker jag fortsätta min LÄSAFTON.

Mer finns att läsa hos SAOB


2 kommentarer:

  1. Underbart att läsa -och lärorikt! Gud ske lov för böcker som ger upphov till så mycket klokt och bra. (de dåliga kastar jag, hm)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inkan,
      Ja, hur skulle vi klara oss utan att läsa?
      Det är svårt att slänga böcker, så jag har varit iväg till Röda korset med några lådor. kanske slängs de så småningom ändå - men då behöver inte jag göra det.
      Margaretha

      Radera