lördag 30 november 2019

En väderprognos

Flicka vid kakelugnen, 1894

Ute braskar vinterqvällen

Gatan ligger tyst och mörk
Draget skakar kaklugnsspjellen
Och av porten höres skrällen
När som vinden går i durk.
                                   August Strindberg

Detta är bara första versen av dikten "Högsommar i vinter", vill du läsa de övriga tretton verserna så hittar du " Dikter på vers och prosa" (1883), hos Litteraturbanken, där dikten ingår.
En dikt som kom för mig när jag insåg att Anders braskar för full, i min del av världen  vilket naturligtvis gläder mig, eftersom det innebär en mild julhelg.

2 kommentarer:

  1. jag har läst väldigt lite strindberg, och inget av hans poesi. kanske i jul.
    ikväll fastnade jag hos faded page och lucy maud, där blir jag kvar länge.
    gästerna har åkt och jag har inte smält all maten än.
    love and prayers

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Debbie,
      Inte heller jag har läst mycket av Augusts dikter, kanske dags att åtgärda det.
      man blir lätt bofast hos "faded page", och i synnerhet hos Lucy Maud - även om hon understundom upprepar sig.
      Margaretha

      Radera